گاو من با تو حرفی دارم!!! چهارشنبه نهم اسفند ۱۳۹۶ 8:24

خوشا به حال آن دوران که چون گاوی در کنار گاوان بودم و جز خوردن و چریدن چیزی نمی فهمیدم. خوشا به آن دوران که هنوز گاوان مهاجر نیامده بودند تا چراگاه ما را مورد هجوم قرار داده و جنگل ها و مراتع سرسبزمان  را هنوز  با مشتی آهن و شن و ماسه به زندانی مخوف تبدیل نکرده بودند. شیرمان و ماست مان به راه بود و به زندگی خود راضی بودیم. برق و آب لوله کشی نداشتیم ولی صفا و صمیمیت بر دلهایمان حکمفرما بود. خبر از هزار متر آنطرف تر خود نداشتیم ولی دلها به هم نزدیک بود نه مثل حالا که خبر از کیلومترها راه دور داریم ولی دلهایمان از هم فرسنگ ها دورتر.

گاو عزیزم تو تنها شاهد بیدار  خُرو پُف های حزن انگیز خاموشان دیار و بر لب مهر سکوت زده باش. چقدر زود دیر می شود.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

رادیو جواهرده- برنامه دهم

دزگی مزگتی(مسجد آدینه)

این رادیو اینترنتی بوده و جهت ترویج آوازها-ترانه های گیلکی محلی و بخشی از آداب و رسوم منطقه رامسر و حومه راه اندازی شده است. چنانچه تمایل به نشر ترانه های گیلکی و یا داستان های زیبایی با نقل قول از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و  یا ناگفته هایی از سنت ها و آداب و رسوم محلی دارید می توانید برایمان ارسال کرده تا با نام خودتان در این وبلاگ قرار گیرد و به اطلاع اهالی و سایر رامسری های عزیز در سراسر ایران و جهان برسد.

جهت شنیدن برنامه مچد آدینه روی برنامه دهم کلیک نمایید:

 دانلود: رادیو جواهرده برنامه دهم -مچد آدینه

 

 

http://dc364.4shared.com/img/49k6dmI6/s3/DSC00597_2.JPG

دزگامزگت
مسجد آدینه جورده ولایت تنهیجان و گرجیان، مسجد دزگا مزگتی (به کسر دال و فتح میم و سکون زاء و فتح گاف دوم) نام داشت.* و این نامی زردشتی است و مشابه چنین واژه ای در حوالی این منطقه وجود دارد. البته واژه دز به معنای دژ آمده است و در مناطق چندی در شمال اماکنی با عنوان دز کول (رامسر) و دز بن (لاهیجان) وجود دارد. از آن جایی که این قلعه و دژهای نظامی گاه از سوی دزدان نیز مورد بهره بردای قرار می گرفت به معنای مکان دزدان و رهزنان نیز به کار می رفت. در سیاه چال کش واقع در ضلع غربی وژگ موضعی است به نام دزگا مزگا دشت که هنوز بر سر زبانها بوده و بدان مشهور است. عمل گلکاری مسجد توسط دوشیزگان همراه با جشن و کشتی و دیگر آیین ظاهراً مربوط به دوره پیش از اسلام است، زیرا در تعمیر و مرمت مساجد اسلامی چنین روشی نیست.
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

مسجد آدینه(دزگا مزگتی)-جواهرده رامسر

به اطلاع همشهری های عزیز رامسر ی و غیر رامسری ها میرساند دو نسخه سی دی از موضوعات مختلف مربوط به شهرستان رامسر(سخت سر) و حومه تهیه شده است .

نسخه اول سی دی (قیمت ۱۵۰۰۰ ریال)

شامل موسیقی و ترانه های فولکلوریک (قابل اجراء در CD Player خانگی و ماشین) و کلیپ های تصویری از جاذبه های گردشگری و ابنیه تاریخی رامسر می باشد.

نسخه دوم سی دی(قیمت ۲۵۰۰۰ ریال)

 به طور جداگانه مربوط به تصاویر زیبا و دیدنی و همچنین  کتابهای الکترونیکی از شعراء و نویسندگان بنام (EBOOKS) نظیر شاهنامه  -کتاب نسیم شمال و مقالاتی تحقیقی  در باره شهرستان رامسر و حومه که با ذکر منابع اصلی ، جهت پژوهندگان ، علاقمندان، اساتید محترم و دانشجویان قابل استفاده  می باشد.

 

 علاقمندان برای تهیه این سی دی ها می توانند با ثبت نام از طریق ارسال آدرس پست الکترونیکی و شماره تلفن خود از طریق ارسال عدد 2 به شماره تلفن 09366348680 و یا بخش نظرات وبلاگ رامسر شهر دریا و جنگل و وبلاگ جواهرده رامسر و یا آدرس پست الکترونیکی ذیل جهت دریافت آنها اقدام فرمایند.

mwtokasi@yahoo.com

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

گاجمه (خیش گاوآهن) شنبه بیست و هشتم بهمن ۱۳۹۶ 11:28

یک روز برفی شنبه سی ام دی ۱۳۹۶ 10:52

در گیر و دار انتخابات و مجلسی شدن ، مجلس نشستن ها و مجلس برخاستن ها،  در وضعیت  مناسب قرار گرفتن و گفتار تعدادی از خواص و اولیاء همراه با سوژه های تبلیغاتی  خود ، با مطرح شدن ایده ها و حل مشکلات موجود غیر از راههای مرسوم می توان به رد پای افراد مختلف ظنین شد.

در ادامه پیروی از فرامین رهبری و لزوم انتخابات آزاد ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که امید واهی دادن و موفق نشدن به انجام کارها بر طبق سخنرانی ها و تبلیغات انجام شده توسط نمایندگان گرامی و مسئولین ادارات قبل و بعد از انتخاب شدن، کاری جز دلسرد نمودن و عدم ایجاد انگیزه برای همکاری مردم در پروژه های دولت به ارمغان نداشته  است.

حال اگر زیاد مته به خشخاش نگذاریم و به صورت گذرا از عملکرد افراد انتخاب شده بگذریم زیاد هم به بیراهه  نرفته ایم اگر بگوییم کارهای در خور و شایسته  زیادی هم انجام شده است ولی چون با پیشرفت روزافزون علم و صنعت در برخی از شهرهای دیگر و افزایش جمعیت ساکن و مهاجر در شهرستان های تنکابن و رامسر متعادل نبوده است و بعضا امکان دارد در انجام پاره ای از کارها نیز اختلاف سلیقه و غرض ورزی هایی نیز وجود داشته باشد لذا چرخ پیشرفت و توسعه شهر همیشه در یک جهت نچرخیده و گاهأ پسرفت نیز داشته است.

دوره نمایندگی با خاطرات تلخ و شیرین زیادی همراه است که رضایت مردم  مهمترین اصل در طول این دوره است.چقدر خوب است اگر کاری را نمی توانیم درست و خوب انجام بدهیم به فرد بهتری واگذار کرده  و در انجام کارها به او نیز کمک بیشتری نماییم.اگر هدف رضایت خداوند و مردم است دیگر هیاهوی انتخاباتی و تبلیغاتی محض نمی تواند دل مردم را خوش کند .

از زمانی که مشکلات و نابسامانی های روستای نمونه هدف گردشگری جواهرده رامسر توسط کدخدامنشی و بزرگان قوم و یا روحانی معتمد محلی رَتق و فَتق می شد تا زمان حال که توسط  دهیاری روستا شکل و ظاهر کار دفتری و اداری به خود گرفته است ما شاهد سلیقه ای عمل کردن برخی افراد مسئول بوده ایم که علیرغم وجود امکانات مُکفی و بالقوّه موجود، کار در خور و قابل توجهی برای این روستا  انجام نشد و رضایت مردم را به دنبال نداشت. ناگفته نماند توسعه روستا و اجرای طرح های تفضیلی و پروژه های عمران روستایی مصوب نظیر نگهداری بافت تاریخی روستا نیز با کش و قوس هایی همراه شد و سرانجام کارها هنوز هم در پاره ای از ابهام است. با تغییر دهیار ما شاهد دگرگونیهایی در نحوه اداره امور و عمران و آبادانی روستا بودیم که نیازمند توجه بیشتر فرماندار محترم و ادارات ذیربط و مسئول اجرای پروژه ها می باشد.

ساخت و سازهای چند طبقه و سلیقه ای افراد محلی و یا غیربومی در این روستا نه تنها بر زیبایی  و وجهه گردشگری این روستا نمی افزاید بلکه در درازمدت این منطقه از شکل و فرم روستایی و جاذبه های تاریخی و سنتّی خود فاصله گرفته و اغلب چشم اندازهای طبیعی نظیر طبیعت زیبا، کوه ها و مراتع و چشمه های جوشان خود را از دست خواهد داد. در آینده ای نه چندان دور به جای خانه های کاهگلی و زگالی با ساختمان هایی بلند از بُتن و آهن و به جای روستا به صورت یک شهر کوچک با همه امکانات رفاهی ولی بدون جاذبه های گردشگری در خواهد آمد.

 یاد این زبانزد غلط افتادم.
 هچ کس بهتر از خودشِ نوتونه بِنَه
 هیچ کس بهتر از خودش را نمی تواند ببیند.
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

دِرگا حاج مُحسِن   دُرون کَل مُحسن سه شنبه نوزدهم دی ۱۳۹۶ 9:56

پدر: عجب ویری اَمِرِه وَکِته! "همه رِه ویر وَکنِه اَمِرِه ویرها - همه کس سگ گَرِه اَمِرِه کوتکا.". امه خوشتِره دِرگا کیا و بیایی دِریم کلی مردوم مشکل حَل کانیم امَِّه از حل مشکل خودِمان بُمانسیم.  "دِرگا حاج مُحسن   دُرون کَل مُحسن" ! . بگوتِم درس بُخوان یا حرفه ای یاد بگیر دو فردای دیگر هم خوشته آقا باشی هم خوشته نوکر.  پسر آخر تی آو  کم با تی نان کم با، تی پول توجیبی­ کَم با. می خانه فرش بابُرده بوروتِه تا خوشتِرَرِه موتور هِگیری!. مرگ هم خَسِّه  وَسِه بیشی قبرستان! مِرِه رُسوای خاصَئن(خاص و عام) بوکردِه. مو خوشتِه آورویَه کَچه هَمرَه جمعا نوکوردِه بام  تا تو وِرِه بیکَلی دور. مو ذرّه ذرّه جمعا کُرده بام بعد از 60 سال زیندگی.نِداری.

رو به پسر می­ گوید: اَی تی بِکَشتِه بِچِیَه پَئر روح دل ر .......دم! هرگز سَر ندِشتِه بی . الهی  بیشی آجان گُلِه ور بَنی  دِ  وَنِرِسی به حق این  نور چراغ!! 

مادر: حاج آقا، دِ وَسّا کُن ." کربلا و مکّه شان بهانَه.  کربلا ، مکّه داخل خانِه". هَنده زبان خوش هَمرَه  بهتر جواب دَنِه!(خوشامَه بَزِن). دو فردای دیگه وَچه شونو سَر به صَحرایی وَکِنه دِ وِرِه جمعا کُرده نِشانِه. جوانِن جاهِل!

چراغی که خانه دل واجبِه مسجد حرامِه. یِه تیکِّه زمین دَرِم بَنَه دَشتِم می مکّه شانَ رِه.  اُنِ روشَنِم وِرَرِه مغازه زنم. مشغول باباشه!. هر چیزی یَرِه زیادی تُندا نوباش، وِرِه درازِه نَدِه. بیخودی هم مِرُرِه تسبیح آو نکش. پیغمبر مگر نوگوتِه با "بهترین شما نزد مردم با اخلاق ترین شمایَن".

پس بیخود تقلید مسلمانی را درنیار.  پیغمبر مگر نفرموده است:

" بهترین شما نزد مردم با اخلاق ترین شما هستند".

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

کشف حجاب دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۶ 12:7

http://www.taknaz.net/upload/53/0.924059001312622933_taknaz_ir.jpg

گرما سر شَهره،  مو دِ نِگَرَم بازار

ایسبه شلارشان(اَمنیه چی ها) گَردَنن،   زَنِن سی زِنّار(شلاق)

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

رادیو جواهرده(برنامه 38) دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۶ 12:3

 

https://www.karnaval.ir/uploads/2017/07/java1.jpg

رادیو جواهرده

برنامه سی و هشتم(38)

(زبانزد =ضرب المثل ها)

 

https://www.karnaval.ir/uploads/2017/07/java3.jpg

 

دریافت و دانلود کتاب:

فرهنگ زبانزدهای رامسر(سخت سر)

(جلد اول)

(استاد حسن رحیمیان)

ویراستار: محمود رنجبر

 https://www.4shared.com/web/preview/pdf/B-j72YAgei

" دانلود کردن کتاب هنر نیست  خواندن کتاب هنر است"

زبانزد=

موضوعی که بر سر زبان‌ها افتد و در همه‌جا بگویند؛ مطلبی و سخنی که عدۀ بسیاری از آن آگاه شوند و به‌ یکدیگر بگویند.(فرهنگ عمید). مشهور، معروف(فرهنگ معین).

مثال:

1-آوازه دَکِته:

تعجبی که شخص از خاتمه نیافتن یک موضوع می کند. مگر تمام نشد! مگر هنوز ادامه دارد!

 

2-دس کوجار گرما کانِه شال کین پَس:

دستش را در کجا گرم می کند در پشت باسَن شغال

کنایه: انجام کار عَبَث و  بی نتیجه.

 

3- تِره دونیا اُسر بارِه پایَه آو نزه وِگَردَنه:

تو را تا ان طرف دنیا می برد ولی پایت را خیس نشده بر می گرداند.

کنایه: زرنگی و چابکی فرد، استعاره برای داشتن هوش افراد.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

چند زبانزد گیلکی رامسری(54) شنبه دوم دی ۱۳۹۶ 8:40

لازم به ذکر است ،مجموعه زبانزدهای ذکر شده در این وبلاگ بر اساس شنیده ها و گفتار مردم رامسر و حومه بیان شده است و تغییرات و دخل و تصرفی در آنها صورت نگرفته است تا توسط اساتید محترم مورد بررسی و ویرایش قرار گرفته و با تشخیص سره از ناسره و تلفظ آوایی (فونتیک) مناسب اصلاح و ویرایش گردند.

1-     کلاچ بوگوتِن کی قشنگ تَرَه  بگوتِه می وَچِه

به کلاغ گفتند چه کسی زیباتر است گفت بچه من!

کنایه: حب فرزند و خویشان نزدیک

یادآوری: خودشِه چو اَسبِ پیش کین دارِه(بِدَشتِه)

اسب چوبی خود را جلو آورد. خودش را مطرح کرد.

 

2-     کلاچ بوگوتِن تو حرف بزن بگوتِه گی

به کلاغ گفتند تو حرف بزن گفت .....

کنایه: انتظار حرف درست شنیدن از نادان

یادآوری: آهن سرد چُکوش نَزِن

 

3-مگر کُس شتر بُشوستِه بی(با)

مگر واژن شتر را شسته بود

کنایه: کار کوچک را بزرگ جلوه دادن

یادآوری:وی سایَه افتاب سو وِرَرِه گَتِه نظر هَنِه

سایه اش در نور آفتاب برایش بزرگ به نظر می آید.خودبزرگ بین

 

4-وِرِه چاکُردِه کلاچ کُس

آن را مثل .... کلاغ کرده است.

کنایه: جارزدن- همه را خبر کردن

یادآوری:

1-     همه جار عَیان بُکردِه

2-     ترش غَلِیه=سخن چین

 

5-مگر اسب دُم کندِه دِبی(دَرِه)

مگر می خواستی دم اسب را بکنی!

کنایه: انجام کار دشوار

یادآوری: ...... رستم بیشکنی

 

6-می تلِه مَن گَبِر دَکِتِه

داخل تله من پرنده  ابیا(گبر) افتاد.

کنایه: روی آوردن شانس-بخت و اقبال

یادآوری: می مِرسَه رِوایَه

کارها بر وفق مراد من است.

 

7-همه کس ویر وَکَنِه اَمِرِه ویرها      همه کس سگ گَرِه اَمِرِه کُتکاه

همه را عجب می گیرد ما را عجب ها   همه را سگ می گیرد ولی ما را توله سگ

کنایه:  بدآوردن- انتظار نداشتن از رفتار کسی با خود

 

8-وی رِ زیَ   در بیردِه

"ر" و"ز" آن را بیرون آورد.

کنایه: دقت و کنکاش در موضوعی

یادآوری: وی دل و روده در بیردِه

 

9-جا دَشتِم جانشیر(جانشین) نداشتِم

جا داشتم جانشین نداشتم

کنایه: غصب کردن جا و یا نوبت در صف  که توسط ذیحق بیان می گردد.

 

10-بُخوارده، بُخواردِه  بُمانسِه میراث

مال خورده شده خورده شده است ولی مالی که مانده میراث وارثان می شود.

کنایه: دل نبستن به متاع دنیوی- مال و منال

یادآوری: دونیا دورزه آمدن و رفتن

 

11-دونیا لیمو مانِه  اول شیرینه بعد تلخا بونِه

دنیا مثل لیمو است اول شیرین بوده و بعد تلخ می شود.

کنایه: دل نبستن به خوشی های زودگذر در این دنیا

 

12- مشهد، کربلا   داخل خانَه

مشهد و کربلا در داخل خانه است.

کنایه: رفتار خوب و شایسته با اهل خانواده خود در منزل داشتن

یادآوری: بهشت و دوزخ هی دنیا دِلِه

 

13-وی پَرتوک هَوایه

بر سر پرتگاه نشسته است- افتادنی است

کنایه: مریض بدحال- وضع مالی بد

پرتوک= پُرچی: نام محلی در نزدیک اُشکَته چال در بین راه جواهرده رامسر

 

14- اسب گوزِه رِ  رَم نوکون  خودتِه (خودت رِ) نصیب غم نوکون

برای گوز اسب نترس  و خودت را اسیر غم نکن.

کنایه: اهمیت ندادن و توجه نکردن  به حرف افراد کم ارزش.

 

15- پوچایَه بوگوتن تی گی دوایَه،   وگیتِه وی سر لا بَدَه

 به گربه گفتند مدفوع تو دارو است سر آن را با خاک پوشاند.

کنایه: انتظار کمک از آدم بی مروّت و بی وجدان نداشتن.

 

16-رازدل با دوست و دشمن نوگو اگر دوسته ناراحت بونو اگر دشمنه شاد(بونو)

راز دل با دوست و دشمن نگو اگر دوست باشد ناراحت می شود و اگر دشمکن باشد شاد می گردد.

کنایه: پنهان داشتن راز درون- سفره دل را هر جا نگسترانید

یادآوری: تی دل دوست تی جیب دو زِری

دوست دل تو دو ریالی داخل جیب توست.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

کرات پیله یکشنبه نوزدهم آذر ۱۳۹۶ 13:14

کرات پیله

شَن سَه سَر، گاو دامان مَن گورانِه کُرده

کَم کَمِه را دَکِت بِمَه  تا کوتِه گِه سَر( لِه که سَر)

کولِه هم خوشتِه ماره گِه  گورِه کُردِه

گالش زِنِه "کولِه کِشِت"گِه  وَتِه راه دَکِت

برسی یَه  خوشته گاوه گِه پیش

یِه نیا اُونو بُکُرد یِه نیا هم آسمان دلِ ستارَه

خوشته هَمرَه دل گَبه زَه گوته:

م.....ار م....ار بی یَه، می زرد کِلاچ گاوِه بی یَه

مو ای دونیا دِل فقط ترِه دارِم

تِرَم فقط مِرِه داره با تی کولِه گِه!

م.....ار بی یَه  م....ار بی یَه، می زرد کِلاچ گاوِه بی یَه

پَرسال پِئز، چندی اَمِرَرِه نَحس با

می وَچَه بُشا دار سَر کِرات پیله بچینِه  هوجو جیرکَت

یِه اِشکَت بوشا وی جیار مَن

کسی خبردار نابا تا هوجو جان بَدَه

اَمان، اَجَل وِرِه مهلت نداد

فقط هیجده سال دَشتِه، اجباری بوشابا

بمابا مرخصی  تا وِره سررشته بَدیم

ای افسوس، تازه وِرِه شربت بُخواردبیم.

ای پِسُرا   پِسُر، تو بیشی   یِه کولبار می دل سر بَنِه

دل خا سارُخ  نی یَه مو ورِه واکُرده نوتونِم

می دل خیلی دو  دارِه دِ هِچّی گوتِه نوتونِم!

 

ترجمه:

هنگام غروب، گاو در داخل جنگل نعره می زد.

کم کم را افتاد و تا  تپه نزدیک آبادی آمد

گوساله هم مادرش را صدا می کرد.

زن گالش ریسمان گوساله را برداشت و راه افتاد

رسید به ماده گاوش

یک نگاه به او کرد و یک نگاه هم به ستاره در دل آسمان

با خودش آهسته حرف می زد  و می­گفت:

 مادر من  مادر من بیا، گاو زردرنگ من بیا

من توی این دنیا فقط تو را دارم

تو هم فقط من و گوساله ات را داری!

مادر من بیا مادر من بیا، گاو زردرنگ من همراهم بیا

پاییز پارسال چقدر برای ما نحس بود.

بچه ام رفت بالای درخت تا میوه درخت لیلکی(کرات) را بچیند همانجا سرنگون شد.

یک چوب نوک تیز در داخل جگر او فرو رفت.

هیچ کس خبردار نشد تا جان داد.

امان، اجل به او مهلت نداد

فقط 18 سال داشت، سربازی رفته بود

مرخصی آمده بود. تا برایش خواستگاری برویم.

افسوس، تازه برایش شربت خورده بودیم.

ای پسر تو رفتی اما یک کولبار غم بر دلم گذاشتی.

دل که مثل دستمال سفره نیست من نمی توانم آن را پهن کنم.

در دل من غم بسیاری است دیگر چیزی نمی توانم بگویم!

محمد ولی تکاسی

آذرماه 1396

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

رستوران و اقامتگاه گیشی سنگ شنبه یازدهم آذر ۱۳۹۶ 10:6

https://derang.ir/wp-content/uploads/2017/07/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D9%87-1-871x1024.jpg

رستوران و اقامتگاه گیشی سنگ

چشمه آبعلی جواهرده

روستای نمونه هدف گردشگری استان مازندران

 

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

دوستی با طبیعت، دوست داشتن نسل آینده امان است سه شنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۶ 10:19

https://cdnw.elicdn.com/Blog/wp-content/uploads/2015/12/in-hand-with-nature-sustainability-efficiency-and-recycling.jpg

"از هر دست که بدهی از همان دست خواهی گرفت"

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

    معراج حضرت محمد(ص)

 

http://uc.persianv.com/up3/images/q529a6d0adiwyurnn.jpg

بارنا بهادری در حرم امام رضا(ع)

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

https://dc593.4shared.com/img/vaB3flUyce/s24/1517fdaee28/IMG_7242?async&rand=0.21999819887997984

عکس: محمد ولی تکاسی

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ورپِ دوشاو (Varp  dooshav) دوشنبه هشتم آبان ۱۳۹۶ 12:10

http://sanekooh.ir/wp-content/uploads/2014/11/DSC_01971.jpg

دوشاو (شیره میوه گیاه) از خرمالوی جنگلی(خرمندی) در مناطق شمال کشور تهیه می شود که همراه با برف(وَرپ)  در فصل زمستان، خوراکی مقوی و با خواص فراوان همراه نان محلی و یا کته پلو  نیز مصرف می شود.

http://www.tishineh.com/tour/Pictures/Item/2653/31763.jpg

https://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/c34.0.652.652/15043488_181670662298625_181085944437276672_n.jpg?ig_cache_key=MTQwMTcwOTI1NDM4NTE0MTYxOA%3D%3D.2.c

 

اطلاعات بیشتر:

http://sanekooh.ir/?p=4085

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نمد مالی در جواهرده سه شنبه دوم آبان ۱۳۹۶ 13:17

http://vahooman.com/wp-content/uploads/2013/04/019.Se-Gole-Soodar-nime-kareh.jpg

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

"دیگری اسب سرنشین   همیشیک پیاده"

محمد ولی تکاسی

mwtokasi@yahoo.com

 

https://dc577.4shared.com/img/gw2Qr4mSei/s24/15eddad5998/IMG_2144?async=&rand=0.2847724505718984

ای روزا هر کی از راه رِسَنه گونه: مو فلان کار کانِم اگر فلانی شاخ هالِ بَهَلَّه! اگر تی پُشتِ گوشَم بِدی ایشان کارَم وینِه!. خیلی هارت و هورت زَنن! نی یَه!(اینطور نیست) ?.

"یِه جُو غیرت خَنِه  یِه اَرزن هِمّت". اَلَن همه تِرِه گونِن: اگر اینجوری باشَه مو اُنجوری اُکاره انجام دَ تونوم. هنوز در امّا و اگرها بِمانسِن. خوشتِه دور چرخ خارِن هَندَه وَگِردَنِن هَنِن خوشته اوّلِ جا سَر.

روزی روزگاری "داو"(داب)  با اگر سَر بیشی بی  تی حرف وَسِه نوشا. هیته دَرجَنِن ای­کَلَنِن(پاره می­کنند و می­ریزند). آخر بنده خدا اگر نوتونی کاری بوکونی چَرِه حرفِشه زَنِه تا چند روزی دونیا بر مُراد تو باشَه بعدش چی?

از خلق خدا نترسِنه از خدا بَتِرس. اگر کاری هم خَنه بوکونی کارستان، به غیر خدا به کمک هِچ کَس چشم امیّد نِدار." دیگری اسب سرنشین همیشیک پیادَه". آهای آدم عاقل، به پیر به پیغمبر، تی روزیَه فقط از خدا بِخَه. هون تِرَرِه وَسِّه. تِرِه در بدترین حالات دستگیری کانِه.

 اَلَن خلق یِه مشت پولَ رِه، هر روز به یِه رنگ دَرهَنِن. "خودِه پُلُت دار وَلگ مانِن  هر راه باد زَنِه هورو شونِن". "خودِه توسا دار مُثان فقط هَچی دوکانِن". "اُشانِ تَش هَمرَه هِچ کی گرما  بوتِه نوتونِه(گرم دَکِت نوتِه)".

زیندیگی هم سَر به جوری دَرِه هم سَر به جیری. "خوشتِه اَسوِ(اسب) تنگ دَکِش". "پشت مَچه گازِه گیر". بِن تی دِل چی گونِه ، عقل هَمرَه وِرِه باپُچ . به خدا توکّل بوکون. به بُشا روزشان حسرت نُخار به روزهای خوش آینده امیدوار باش. ان شاءالله تی دستِ هم خدا گَرِه.

 شیر هم به اُ شیرگیری وگردنَه خوشته پِسی یِه هَم نیا کانِه. اگر هم اَلَن به مال و مَنصَبی بَرسی یِه. سری از توی سرها دَر بیَردِه  وَگِرد خوشته پِسی یَه هم نیا بوکون بِن کی بی!  اَلَن چی وَکِته!!!!!!!.  سِلامِت باشی.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جیرکوه چهارشنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۶ 11:54

https://dc726.4shared.com/img/seNKR1ibca/s24/15f0aab33e8/IMG_2120web?async&rand=0.9184734818424839

چشمه آبعلی جیرکوه تاسیس  در دهه30

عکس: محمد ولی تکاسی

 

نمایی از جیرکوه در مسیر جواهرده رامسر

https://dc561.4shared.com/img/4aCXy8BSca/s24/15f0ab1b010/JIRKOOH?async=&rand=0.08920814275423528

جیرکوه

از دو کلمه جیر =به معنای پایین و بُن  که در مقابل جار=به معنای بالا است و یعنی محلی که در پایین کوه قرار گرفته است و از کلمه کوه تشکیل شده است.

در لغت نامه دهخدا آمده است: جیرکوه . (اِخ ) دهی از دهستان ییلاقی بخش رامسر شهرستان شهسوار(قبلا رامسر جزء تنکابن بود). از دو محله ٔ بالا و پائین تشکیل شده . در زمستان اکثر سکنه برای کارگری بحدود رامسر میروند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3).

http://caspianmcg.com/wp-content/uploads/2016/05/photo_2016-05-08_06-50-03-225x300.jpg

جیرکوه دارای جنگلی بکر به وسعت تقریبی 600 هکتار است لذا هرساله کوهنوردان زیادی را به سمت خود فرا می خواند. در سال 1389 با آتش سوزی در منطقه جنگلی خسارت زیادی به درختان وارد آمد. جاده قشلاق (رامسر) به ییلاق جواهرده از وسط این محل با وجود یک چشمه به نام "چشمه آبعلی جیرکوه" در کنار آن می گذرد.

جیرکوه از شمال به سیرسی و سوته و رودخانه ی کوچک و از جنوب به پشتاسو و رودخانه کوچک  و سَلمَل و از مغرب به جارجیرکوه و کینه رو(کنار رود) و از مشرق به وانِه مِزی (پایین مازو) محدود است. با کشف  لوازم زندگی از داخل گورهای گبری (گَبر گور) قدمت آن را تا زمان ساسانیان تخمین می زنند. مردم این محل ییلاقی بیشتر از طوایف گالش(کوهستانی)، جولا و بامسیج(اهل بامسی) هستند. اغلب مردم به کار کشاورزی سنتی، باغات فندق و گردو و صنایع دستی  نظیر چادرشب اشتغال دارند.

منبع:

قربان صمیمی، ا.1395. آبادیهای شهرستان رامسر. چابکسر.انتشارات نوین پویا.شابک 5-51-7743-600-978.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

مراسم شام غریبان سه شنبه یازدهم مهر ۱۳۹۶ 8:54

http://www.hormoz.ir/wp-content/uploads/2017/10/photo_2017-10-02_07-04-52-380x275.jpg

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

عکس: محمد ولی تکاسی

صندوق چوبی با قدمت 80 سال

جهت نگهداری غلات ، سیب زمینی و میوه جات فصلی

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

انتظار جمعه سی و یکم شهریور ۱۳۹۶ 19:40

https://dc737.4shared.com/img/EQTO0ppwba/s24/155cad93ef8/IMG_9419?async&rand=0.10735506454503618

عکس: محمد ولی تکاسی

جنت رودبار رامسر 1395

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جواهرده رامسر جمعه سی و یکم شهریور ۱۳۹۶ 19:29

https://dc543.4shared.com/img/sNRGUJnyba/s24/15519a500e0/IMG_9287?async&rand=0.5559273368610342

جهت دیدن عکس روی آن راست کلیک فرمایید.

عکس: محمد ولی تکاسی

صیقل محله(سَغل محله) جواهرده رامسر 1395

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

سُماموس (Somamos چهارشنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۶ 22:17
 

http://www.espilat.com/news/wp-content/uploads/image/89/samamous-1.JPG

 

سُماموس

سماموس آسماموس، آ سماموس

آو دِریا بِمَه نیم راه بُمانِس

تِرِه خَسِه نِدی بی نِگیتی بی دوس

تی غُصه پُر بابا می دِل بُمانِس

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جواهرده رامسر سه شنبه بیست و یکم شهریور ۱۳۹۶ 21:24

https://dc774.4shared.com/img/F18qHRjJca/s24/15e76f28980/__online?async&rand=0.7596808542457091

عکس: محمدولی تکاسی

شهریور1396

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

خانه زگالی(مصالح چوب و سنگ و کاهگل) با پوشش لَت به سر چهارشنبه بیست و پنجم مرداد ۱۳۹۶ 11:19

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

چشمه آبعلی جواهرده چهارشنبه هجدهم مرداد ۱۳۹۶ 11:33
 

چشمه آبعلی جواهرده

محمد ولی تکاسی

mwtokasi@yahoo.com

 

مقدمه

هنگام احداث جاده خاکی رامسر به جواهرده تا منطقه آب معدن این کار با سرعت هرچه تمامتر پیش می رفت ولی با بروز جنگ جهانی دوم[1] و چندین سال بعد اشغال ایران توسط قوای روس ها در زمان رضاشاه و مهاجرت مهندسین و نظامیان آلمانی از ایران و ازبین بردن تمام نقشه های این جاده جنگلی زیبا مسیر جاده سازی نیز بر هم خورد. به ناچار جاده خاکی از طرف جنگل مِن دامان(روخانه راه) بدون ایجاد پل بر روی رودخانه صفارود(سوآورود) و حفر تونل بر طبق نقشه مهندسی قبلی به سمت مسیر فعلی که الآن مورد استفاده قرار می گیرد(رَجه راه)، تغییر جهت داد. به دلیل عدم وجود زیرساخت جاده ای مناسب و تردد زیاد وسایل نقلیه سنگین و گردشگران از اقصی نقاط جهان ما هرساله شاهد تخریب جاده آسفالته، خسارات سیل و ریزش در مسیر جاده جواهرده هستیم.

https://dc726.4shared.com/img/seNKR1ibca/s24/15f0aab33e8/IMG_2120web?async&rand=0.9184734818424839

چشمه آبعلی جیرکوه با نقش حضرت علی(ع) بر بالای آن

چشمه آبعلی جواهرده

چشمه آبعلی جواهرده شهرستان رامسر در ابتدای جاده آسفالته جواهرده قرار دارد.  بانی این چشمه آقای مهندس زین آبادی سرپرست اداره راهسازی مسیر رامسر به جواهرده  در دهه 1330 می باشند. در ابتدا این چشمه فقط یک خروجی داشت که با نقش حضرت علی(ع) بر بالای آن مزیّن شده بود و مردم از آن استفاده می کردند که نمونه آن در جیرکوه قبل از سَلمَل هنوز وجود دارد.

در سال 1380 چند لوله خروجی آب بر روی این چشمه جهت سهولت برداشت آب توسط مسافران نصب شد و مورد استفاده قرار گرفت.

https://dc694.4shared.com/img/wOPHkxE4/s24/1413fa048b8/Picture_426?async&rand=0.24761161071699367

در سال 1389 نیز شرکت تعاونی تولید و بسته بندی آب معدنی جواهرده رامسر با مدیریت آقای سید کمال الدین شفیعی(در حال حاضر با مدیریت محمد تاج مهر)؛ یک لوله خروجی آب این چشمه را اجاره نموده و شروع به فعالیت کرد.

در سال 1395 با تصویب پروژه های بازسازی و ساماندهی جواهرده به عنوان روستای نمونه هدف گردشگری استان مازندران این چشمه توسط شورای اسلامی ده  مورد بازسازی قرار گرفت و به شکل کنونی مورد استفاده افراد محلی و مسافران و گردشگران قرار می گیرد.

به نظر می رسد منبع آب اصلی این چشمه از رودخانه ایسبی آبکش(سفید آبکش) سر چشمه می گیرد که در مسیر بالاتر در کنار جاده خاکی به طرف سُماموس، از کنار امامزاده تنگدره جواهرده چشمه ای دیگر را نیز شامل می شود.

https://dc583.4shared.com/img/e2ul2XyJ/s23/1413fa10c08/Picture_437

 

https://dc759.4shared.com/img/X6tc_pyVei/s24/15dc5c06a60/__-1396?async&rand=0.2615597925806453

چند پیشنهاد:

1-    شایسته است جهت رفاه حال افراد محلی و مسافران یک پارکینگ مناسب در پایین تر از جواهرده جهت پارک اتومبیل ها و استراحت  مسافران آنها در نظر گرفته شود.

2-    عدم پاکسازی مسیر رودخانه سفید آبکش در بالادست چشمه، استفاده از آلاچیق �ها و استراحت گاه �های بالای چشمه آبعلی و انتشار فاضلاب آنها به طرف پایین، امکان آلوده کردن آب چشمه را فراهم می� نماید لذا شایسته است جهت اصلاح وضعیت موجود اقدام عاجل انجام شود.

3-    کنترل مبادی ورودی به جواهرده از سه راه فیلدم(فلیک دُم) انجام و تذکرات لازم جهت رهانکردن زباله در اطراف این چشمه و رودخانه� ها به گردشگران همراه با تشویق و ترغیب آنها جهت حفظ محیط زیست  و رعایت حال همشهری� ها و افراد محلی.

4-    نصب اِلِمان و راهنمای مسیر و معرفی آبشار، چشمه های مسیر جاده جواهرده از جمله چشمه آبعلی و محله� های جواهرده با قدمت آنها و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در گلوگاه ها و مناطق کم عرض جاده ای و داخل جواهرده.



[1]-آغاز جنگ جهانی دوم در ۹شهریور۱۳۱۸(۱سپتامبر۱۹۳۹).


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

https://scontent.cdninstagram.com/hphotos-xaf1/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/10349601_1534473160203664_294440934_n.jpg

چاپ کتاب " مقدمه ای در نام گذاری ماههای ایران( و تقویم های محلی)"

 *توجه:جهت نهیه کتاب می توانید به موزه مردم شناسی رامسر واقع  در دهکده صنایع دستی در انتهای بیست متری پلاژ شهرداری مراجعه فرمایید.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

شعر گیلکی دوشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۶ 11:11

https://hammihan.com/users/users2017/status/thumbs/thumb_HamMihan-201725398518298566521485259222.0226.jpg

چند روزی می یار بشا کوه

                              دور از جان شما می چشم نده سو

نهار گیلان خوارم شام شونوم کوه

                               جان یار بنم می چشم بیه سو

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

"وَژک"= Vazhek دوشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۶ 10:43

https://dc774.4shared.com/img/oHZrG-5sca/s24/15e76efd230/__online?async&rand=0.7957301325454007

عکس: محمد ولی تکاسی

شهریور1396

http://ramsariha.ir/wp-content/uploads/2017/01/kooh.jpg

کوه وَژِک  در ابتدای روستای نمونه هدف گردشگری شهرستان رامسر از استان مازندران با ارتفاع 2522 متر از سطح دریای خزر واقع است. برخی بر این باورند که واژه "وَژک" به معنای گناهکار در مقابل واژه " آنژِک" به معنای بی گناه در زبان اوستایی است. 

 

برخی بر این باورند که واژه وَژک از "وَچِک"  و " وَچه" و به معنای تکرار آمده است. در دشت بالای این کوه که سراگاهی نیز در آنجا وجود دارد در گذشته ها به وجود استخر آب  با لاک پشت در آن اشاره شده است.

از سخن بزرگترها، وجود گورهای گبری و کشف خمره های سکه و تعدادی از آثار باستانی در بالای این کوه به همراه قبور دوطبقه و سه طبقه در نزدیک آنتن تقویت تلفن همراه بر روی آن  می توان احتمال داد که روزگاری این کوه از اهمیت و قداست خاصی برای امرای محلی و حاکمان وقت در دوره اشکانیان و قبل تر برخوردار بوده است.

برخی نیز بر این باورند که گناهکاران را از بالای این کوه پرتاب می کردند و برخی کاربری این کوه را به خاطر موقعیت جغرافیایی و احاطه بر مسیر ترّدد افراد از سمت شمال، شرق و غرب جواهرده به عنوان برج دیده بانی منظور داشته اند.

منطقه ای به نام "مُرده گِ تَلِه" در ضلع جنوبی آن وجود دارد که مردم محلی بر این باورند که هر وقت ریزش نماید یکی از بزرگان جواهرده دار فانی را وداع می کند. از بالای این کوه نیز راهی مالرو به سمت جواهردشت یکی از ییلاقات خوش آب و هوای کلاچای وجود دارد. این کوه دارای گیاهان دارویی کمتر شاخته شده و جنگلی با درختان نیمه متراکم در ضلع شمالی است.

کوهی به نام وژک نیز در روستاهای اطراف سیاهکلرود از توابع رحیم آباد شهرستان رودسر وجود دارد.

مسیر این کوه از چشمه آبعلی تا نوک قله آن و دَکل آنتن تقویت کننده امواج تلفن همراه که دارای شیبی بسیار تند و نفس گیر است تقریبأ در حدود نیم ساعت راهپیمایی است.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |