1- هرکی هِسِّه هر کاره ای هِسِّه فقط به آینده کاری که انجام دَدَرِه فکر بوکون. چندی کلند(کلنگ) بزن بوشان ولی کاری صورت نگیته.
ترجمه:
2- یِه نصف خلق مُثان هیتَه دَرجَنِن کَلَنِن آخرش هِچّی به هِچّی . هیچ آوی از ایشان گرما نوبونِه!
ترجمه:
3-گونه نَه باشو نیا بوکِن . کاری بوکون خدا هم از تو راضی باشِه نه فقط خلق خدا.
ترجمه:
4-هرکی هم خیر و صلاح مردوم کار نوکرده خدایا وِرِه اهلا کن. سر پل صراط وی همره دست به یقه باباش. وره بیگَن جهنم تَش وسط.
ترجمه:
5-خدایا هرکی کار بوکورده ، تلاش بوکورده وِره قوت بَدَه وی جان گِه ساق بوکون. ورِه خیر دونیا و عاقبت نصیب بوکون. همه وِرِه بوگین " تی خانه آودان".
ترجمه:
توجه:
اگر می توانید مطالب فوق را به فارسی ترجمه کرده و برای ما ارسال فرمایید و جایزه ای شا یسته بگیرید.
http://dl.parsbook.org/server1/archive/10353170312.jpg

نام کتاب : رمان یلدا
نویسنده : م مودب پور
ناشر : پارس بوک
زبان کتاب :فارسی
تعداد صفحه : ۳۰۳
قالب کتاب : PDF
حجم فایل : ۱,۴۱۰ Kb
توضیحات :
یلدا رمانی زیبا و با زبانی ساده و عامه پسند است که مانند دیگر آثار مودب پور از زبان طنز آلود برای جذاب تر کردن داستان استفاده شده است.در رمان یلدا نویسنده داستان را به سمت پدیده ایدز سوق می دهد و با هدف مشخصی به طرح موضوع می پردازد.به همین علت و با توجه به موضوع داستان(پدیده ایدز)با این لحن هشدار نسل امروز بهتر و دقیق تر در جریان مسئله قرار گرفته و به عمق فاجعه پی می برد.همچنین از دیگر ویژگی های اثر می توان به مطرح کردن برخی ناهنجاری های اجتماعی توسط نویسنده اشاره کرد که به شکلی رک و بدون پرده به خوبی انجام گرفته است.البته از این نکته هم نباید غافل شد که در موقعیت هایی خاص نویسنده در جدالی میان سنت و مدرنیسم قرار گرفته و نتوانسته آنگونه که باید با زمان و شرایط هماهنگ شود.
دانلوید کتاب رمان یلدا
http://www.irpdf.com/book-4957.html
نظر یک خواننده کتاب:
خیلی گریه دار بود- دلم برای شیوا و یلدا سوخت. این کتاب واقعیتی از جامعه امروز ماست. و ....
نظر شما خواننده گرامی:
لطفا نظر خود را بعد از خواندن این کتاب در بخش کامنت وبلاگ به اشتراک بگذارید.
توجه:
از سال ۱۳۸۲ به بعد با مجموعه کارهای مهم انجام شده توسط وزارت بهداشت بیماری ایدز تحت کنترل درآمده است ولی متاسفانه به دلیل افزایش رفتارهای پرخطر از طرف برخی از جوانان و نوجوانان و .... بیماری هپاتیت در جامعه افزایش یافته است.(نگارنده).
ادامه مطلب

http://www.niniweblog.com/upl/kimia1387/13416054869.jpg?71
وعده وعید دادن ؛ قول و قرارهای نااستوار و غیر قطعی و عمل نشدنی دادن (لغت نامه دهخدا)
ادامه مطلب

http://www.pgt.co.ir/images/Sites/Javaherdeh/Javaherdeh-20.jpg
جهت زنده نگهداشتن نام جواهرده و تلاش گران دلسوز جهت عمران و آبادی جواهرده شایسته است مکانی برای تقدیر و ماندگارکردن زحمات افراد محلی و غیر محلی برای عمران و توسعه جواهرده در محل شورای ده در نظر گرفته شود.
احیاء مجدد و برگزاری مراسم آیینی نظیر " گل کاری مسجد آدینه"-جشن نوروزبل- کشتی محلی- کترا گیشی و ... می تواند علاوه بر ایجاد روحیه همکاری و شادابی در مردم جهت جذب گردشگران نیز مفید باشد.
ادامه طرح های نیمه کاره و به سرانجام رساندن طرح ها و پروژه های پیگیری شده توسط اعضای قبلی علاوه بر جلوگیری از هدر رفت سرمایه و نیروهای به کار گرفته شده می تواند جهت صرفه جویی در زمان نیز کاری منطقی به حساب آید.
محلههای جواهرده
جواهرده از چندین محله زیبا تشکیل شده که اکثرأ در تابستان مَملو از جمعیت بوده و مردم برای فرار از گرما و هوای شرجی ساحل دریای رامسر به آنجا هجوم آورده و در پاییز بجز چند خانوار، مابقی به ساحل رامسر باز میگردند. محله های آن عبارتند از:
1-اوشیان سر که در پایین مسجد دارالوداع قرار دارد.
2-جولاخیل که از محله های بزرگ و در مرکز جواهرده با بیشترین جمعیت است.
3- کربلا بُنِه که به سَراب محله معروف بود.
4-سیّد محله که در ضلع جنوبی مسجد آقا سید سعید در جواهرده رامسر قرار دارد.
5-بِریشی محله که چشمه برشی (وجه تسمیه آن باریک چشمه و یا ریشه درخت بِه)در آن محله واقع است.
6-آموسی خیل که در حد فاصل میان اوشیان سر و مدرسه علمیه جواهرده(محل درمانگاه) قرار دارد.
7- صیقل محله(سکیت محله = سغَل محله)=محل سکونت آهنگرها
8- فتوک محله یا رمک محلّه
9- شِل محله که در جهت غربی مسجد جواهرده تا بازار ادامه می یابد.
10-کهنه تنگدرّه که از محل آبعلی شروع شده و تا کوه دیگ سر و غیره ادمه می یابد.
میدان بزرگ جواهرده
در وسط محل،میدان جواهرده واقع است که بازار،مسجد،درمانگاه،ایستگاه سواری رامسر و مخابرات در اطراف آن قرار دارند. در وسط میدان چندین درخت تنومند بالای 500 سال وجود دارند که با سنگ های مسطح زیر آن جهت نشستن اهالی از قدمت زیاد این میدان در جواهرده رامسر حکایت دارد. برگزاری مراسم کشتی پهلوانی(موشته کشی)، والیبال جوانان گهگاهی در آن انجام می شود.
بازار جواهرده
در حال حاضر بر خلاف گذشته که بازار جواهرده رونق فراوانی داشت بجز ایاّم محدودی و آنهم به دلیل فراوانی توریست در جواهرده، رونق دارد. بازار جواهرده از چندین بقّالی، قصابی،نانوایی،کبابی، رستوران، یک داروخانه و چند قهوهخانه به همراه میوهفروشی،حمام بهداشتی و سلمانی تشکیل شده است که در ایّام پاییز و زمستان تعطیل است.
لباس محلی
لباس محلی اغلب خانوادههای قدیمی در رامسر، جواهرده و اشکورات به صورت لباس محلی ساکنان مناطق بومی استان مازندران است. لباس مردها شامل جلیقه و شلوار کوتاه(قَدَک) با کلاهی نمدی سیاه(یا خاکستری) و لباس زنها شامل دستمال سفید با هِدبند سیاه به نام مِندیل (جدیدتر با روسری تور مانند بافته شده از کاموا)، شلیته (جامِه) به همراه جلیقه و یا بدون آن و دامن کوتاه به همراه بیجامه بوده و سراسر بدن پوشیده میباشد. از کفشهای چرمی به نام چموش و بعدها از کفشهای یک تکه پلاستیکی به نام گولِش استفاده میکردند. پولدارها برای اینکه کفش های جدید به سبک امروزی آنها کثیف و گلی نشود از کفش گولش که بزرگتر از کفش بوده و کفش داخل آن قرار میگرفت ، استفاده میکردند.
ای کوه بلند آسمــــــــــان پوش ای اوج بلندای سمامـــــــوس
از برف ،تو گشته ای قبا پوش در دهر نبد مثل تو همــــــدوش
وز پايگه نظر گــــــــــــــذارت رازیست بسی کهنه و منقوش
درشرق نظر به مازیــــــــاری در غرب نظر به حیدر اوغلــو
وز پشت به شهریـــــار گمنام وز ساخت روبرو پر از نـــــام
در پهن دشت آریـــــــــــــایی بس نام، بُوَد گرانبــــــــــــهایی
در خاطر و یاد آن عزیـــزان در دشت هـمی چو لالـــه زاران
برخیز و ز نالــه کن تو آهی از دشت به قلــــــه بر نگاهی
http://daghgibi.ir/samamus/DSC04794.JPG
مقبره شاه یحیی(کارکیا یحیی جان) از سادات کیایی ملاطی در قله سماموس
اطلاعات کوه سماموس :
کوه سماموس مرتفع ترین نقطه منظقه ای است که در محدوده ولایت گرجیان بوده و ارتفاع آن 3720 متر می باشد. این کوه در تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان رودسر قرار دارد ، ولی به علت نزدیکی به رامسر اکثر کوهنوردان از طریق جواهر ده به آنجا صعود می کنند . کوهنوردانی که از شهرستان رامسر به این قله صعود می کنند با احتساب ارتفاع شهرستان رامسر که 20- متر از سطح دریا میباشد تا ارتفاع 3720 متری که در واقع 3740 متر اوج خواهند گرفت.
مسیر های صعود :
1- مسیر شمالی (و ماشین رو )
از رامسر – جواهر ده(چشمه آبعلی) – سیاه کند – گردنه جواهر دشت – سماموس
2- مسیر شرقی از جنت رودبار – باغ دشت – رودبار کش – سماموس
3- مسیر جنوب شرقی از رامسر – جواهرده – باغ دشت - لپاسر – سماموس
4- مسیر شمال شرقی از رامسر – جواهر ده – سیاه کند – باغ دشت – رودبارکش – سماموس
5- مسیر غربی از سیاهکلرود – جواهردشت – گردنه جواهر دشت – سماموس
6- گيلان –رودسر- کلاچاي- نرسيده به چابکسر دوراهي سياهکلرود جواهر دشت
منبع:کوهستان پاک
داشتن سر گروه و یک نفر آشنا به مسیر و کمک های امدادی از ضروریات یک مجموعه کوهنوردی است . یک دل بودن و هماهنگ عمل کردن در طی مسیرهای پر پیچ و خم کوهستانی یا عمق جنگل های بکر و یا سراشیبی دره های بزرگ علاوه بر تقویت اراده از بروز خطرات جانی و سقوط پیشگیری می نماید.
اولین مرحله آمادگی هنگام حرکت در سرازیری این است که داخل پوتین جوراب ضخیم و نرم دیگری پوشیده و با بستن محکم بندکفش از حرکت اضافی پا در پوتین جلوگیری نماییم. مراحل چهار گانه حرکت در سرازیری :
1 - قدمهای برداشته شده در سرازیری می باید متعادل تر از قدمهایی باشد که تنها تحت تأثیر قوه جاذبه قرار می گیرد و بی اختیار برداشته می شود.
2 - پا در هر قدم با زانوی شکسته بر روی زمین قرار می گیرد و پاها مرتب و متواتر در کنار یکدیگر حرکت می نمایند. راه پیمایی در سرازیری هیچ کجا به اندازه راه پیمایی در سربالایی مشکل نیست ولی نباید شدت جراحات وارده را در سرازیری نادیده گرفت.
3 - در سرازیری است که خراشهای پوستی ایجاد می شود و مفصل زانوها جابجا شده مچ پا می پیچد، لذا سرعت راه پیمایی در سرازیری نباید خیلی بیشتر از سرعت سربالایی باشد.
4 - در سرازیری شخص باید گامهای خود را با اختیار و کنترل شده بردارد و به دلیل همین کنترل حرکت است که شخص باید به میزان سرعت خود دقت نماید. معروف است که کامیون با هر دنده ای که در سربالایی می رود حداکثر با یک دنده سبکتر از آن در سرازیری به آن توجه کند و همچنین به استراحت در سرازیری به همان اندازه استراحت در سربالایی اهمیت دهد.
منبع: http://www.payakooh.com/news.php?extend.149.4

http://i1.trekearth.com/photos/5376/javaherdeh19.jpg
عکس: الهام حسامیان


