کرم شب تاب(کین سوزنه)

http://www.fenland-photography.co.uk/images/111221.jpg 

 

به تولید و انتشار نور توسط موجودات زنده که در اثر واکنش‌های شیمیایی در بدن آن‌ها صورت گرفته باشد، زیست‌تابی (bioluminescence) گفته می‌شود.

در بیشتر زیست‌تابی‌ها ماده‌ای به نام آدنوزین تری‌فسفات (ATP) واکنش دارد. این واکنش شیمیایی ممکن است درون یاخته یا بیرون از آن صورت بگیرد.در این واکنش ها فسفر تغییر ظرفیت داده و مابقی انرژی الکترون ها به نور تبدیل می شود.

 

کرم شب تاب (کین سوزنه)

 

در قريه رينه[1] کرم شب تاب زياد دارد. شب در اراضی سبزه زار بيرون آمده زمين را روشن می کنند، هر کدام به قدر يک وجب در يک وجب زمين را روشن می کند، مثل چراغ درخشنده است. گاهی روشنی خود را توی جلد برده زمين تاريک می شود. به قدرگويد. ستاره يمانی که در آيد اين کرم ها « ولدالزّنا » زنبور عسل است. عرب اين کرم را

 

بيجان شوند و بميرند که شعراء طالع ممدوح خود را ستاره يمانی قرار دهند و دشمن او را ولدالزّنا خوانند که ستاره يمانی آن را بکشد.

 



[1] - شهر رینه در کیلومتر ۷۹ جاده هراز از بخش لاریجان درشهرستان آمل  به تهران بالاتر از گزنک واقع گردیده و دارای کلانتری مستقل می‌باشد. از سال ۱۳۷۹ با تصویب طرح هادی‌شهر رینه، روستاهای گرنا و آبگرم جزو حوزه خدماتی شهر رینه قرار گرفتند. کوهنوردانی که قصد صعود به قله دماوند از یال جنوبی را دارند نیز می‌بایستی از مسیر رینه رفت و آمد نمایند. از مناطق دیدنی و جالب توجه رینه می‌توان آبگرم لاریجان (در ۵ کیلومتری رینه با راه آسفالت) و دشت لاله را نام برد.

 

در شهرستان رامسر و حومه

تا دو دهه قبل این نوع حشره زندگی می کرد. در عصرهای اواخر تابستان هرشب از زیر زمین بیرون آمده و تا حوالی صبح به پرواز خود جهت جستجوی غذا و .... ادامه می دادند.

آسمان شب خصوصا در بین درختان مرکبات و میوه های دیگر از نور آنها روشن می شد. انگار ستارگان آسمان به زمین آمده و به خودنمایی می پردازند.احتمالا با تغییر اکوسیستم و سم پاشی های مکرر نسل آنها نیز همانند حشرات دیگر رو به زوال رفته و تنها خاطره ای بیش از آنها در اذهان وجود ندارد.

 

دراکولای شمال حشره غریب گز (تل گز)

شمال کشور یعنی استان‏های مازندران و گیلان، خاستگاه و محل زندگی حشره‏ای کوچک اما ترسناک با نام‌های مختلف محلی همچون شب‏سوز، تله‏گز، چی‏سوزان و بالاخره دراکولاست که در فصل تابستان و زمان برداشت محصول برنج گاهی آنچنان رعب و وحشتی ایجاد می‏کنند که در بسیاری از موارد خواب آسوده و شیرین را بر بدن‏های خسته بسیاری از کشاورزان، ساکنان و مسافران شمال کشور تلخ و ناگوار و پس از آسیب پوستی، بسیاری از فعالیت‏های روزانه آنان را با مشکل جدی مواجه می‏کند. دراکولا، حشره مشهوری که در سال‏های اخیر نام آن را بیشتر می‌شنویم.

دراکولا در شب به سوی نور و روشنایی جلب می‌شود و به‏ راحتی در سقف و دیوار اتاق قابل‌مشاهده است. در چنین شرایطی پیشنهاد می‏شود با جاروبرقی، دستکش مخصوص یا حشره ‏کش آن را شکار و از تماس مستقیم دست‏هایتان با آن خودداری کنید زیرا ممکن است دست‌هایتان آلوده شده و باعث انتقال ترشحات پشه به نقاط بسیار حساس بدن مانند اطراف چشم‏ها و صورت خود فرد و دیگران شود.

دراکولای خونخوار شمال را ببینید (+عکس)
 
متخصصان مركز تحقیقات پوست گیلان معتقدند این حشره كوچك و خطرناك كه بیشتر در گیلان زندگی می‏کند، با گرمای هوا و بالا رفتن میزان رطوبت تكثیر می‌شود. قدرت پرواز این حشره به قدری بالاست كه از فاصله 79 كیلومتری ساحل دریا به سوی نور كشتی جذب می‏شود.

غریب گز

در خانه های رينه جانوری است که آن را سرخه می گویند مثل عدس(مورجو) بسیار کوچک است. در لای کتاب ها، در رختخواب خانه ها و زير فرش ها و حصيرهائی پيدا می شود.غريب را که بگزد خالی از تب و تعب و رنج نخواهد بود. بايد شير زياد چند روز بخورند تا زهر آن دفع شود. در هر جا به شکلی و رنگی است و نام های متعدد دارد. در راه خوانند و آنها خيلی سميّت دارد. «

 منبع:

1-افضل الملک، غلامحسین(به کوشش حسین صمدی). 1383. سفر مازندران و وقایع مشروطه.
2- وبلاگ رامسر شهر دریا و جنگل http:// mw1.blogfa.com
 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ارباب کیجا دوشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۵ 13:15

http://niniweblog.com/upl/dokhtaramtarannom/13439942962.jpg?9?w=450&h=677

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

اَمدلی حسن: کل اگر داوگر با اول خوشترِه دوا کورده!

حسن فرزند احمد علی: کچل اگر دکتر یا داروگر بود اول خودش را درمان می کرد!

 

مَرصَه احمد: از سه کس باید بترسی " کَل، سرخ مو، زرد ریش"

احمد پسر مَرصی: از سه نفر باید بترسی" کچل، مو سرخ و ریش زرد".

 

اَمدلی حسن: اُن اَسو هَمَش اَمِرَه دُو کانه دیگران کاری ندارِه.

حسن پسر احمد علی: اسب او فقط برای ما می دود(کنایه: فشار آوردن به ما) ولی به بقیه کاری ندارد.

 

مَرصَه احمد: پَرسال وَرپ بِمابا کار و کاسبی همه تعطیل با امسال چی؟ هَندَه همان آش و همان کاسَه.

احمد پسر مَرصی: پارسال برف آمده بود کار و کاسبی همه تعطیل بود امسال چه؟ باز همان آش است و همان کاسه.

 

اَمدِلی حسن: دو کس خیر دنیا و آخرت نابارِن. اولی: اونی که دَشتِه نخوارده و دومی : اونی که دانسِه نوکورده.

حسن پسر احمد علی: دو نفر خیر دنیا و آخرت نبردند. اولی: کسی که داشت ولی نخورد و دومی: کسی که دانست و نکرد.

 

مَرصَه احمد: گاو اُرَک داسِس نی یَه! دِ کار از کار بگذشتِه.

احمد پسر مَرصی: گاو طنابش را پاره کرده! دیگر کار از کار گذشته است.

 

امدِلی حسن: خدا می پَئر بیامرزه دِ ای روزایَه نِدَه. همیشیک گوته : خانه از پای بَست ویرانِه! پُسُر.

حسن پسر احمد: خدا پدر من را بیامرزد دیگر این روزها را ندید. همیشه می گفت: خانه از پای بست(بنیان) ویران شده است! پسرم.

 

نتیجه اخلاقی:

" هرکی به فکر خویشِ  کوسا به فکر ریشِ"

"هر که به فکر خودش است ولی آدم بی ریش به فکر ریش خودش است"

کنایه: عدم همدردی با دیگران.(در مشکلات اقتصادی و زندگی)

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

عشق حسین(ع) چهارشنبه بیست و یکم مهر ۱۳۹۵ 8:27

http://dc595.4shared.com/img/XUXRp9kJba/s24/157b9a31418/IMG_0703weblog?async&rand=0.6612068153336557

عکس: محمد ولی تکاسی مهر 1395

 

عشق تورا حسین به  عالم نمی دهم         
در دست غیر حلقه خاتم نمی دهم
زلف من از ازل به تو پیوند خورده است   
این وصل را به گیسوی پر خم نمی دهم
حمد خدا به بزم عزای تو آمدیم        
این بزم را به جنت اعظم نمی دهم
روزی که بر غمت بگرییم دل خوشیم      
حزن تو را به عید عجم هم نمی دهم
نام مقدست نمک زندگی ماست          
جز شور یا حسین دگر دم نمی دهم
این اشک نیست چشمه جوشان فاطمه است   
این آبرو به چشمه زمزم نمی دهم
سینه زن تو بیمه عبا س تا که هست   
دیگر محل به دارو و مرهم نمی دهم
بیرق علم کتیبه بود اعتقاد ما    
در دست دشمنان تو پرچم نمی دهم
شور و نشا ط سال جهان را      
 به لحظه ای از روضه های ماه محرم نمی دهم
  

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جواهرده رامسر دوشنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۵ 11:13

http://dc624.4shared.com/img/amZJlVxcce/s24/157ad86e790/IMG_7947?async&rand=0.950007753267139

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

اسلام در طبرستان جمعه شانزدهم مهر ۱۳۹۵ 11:55

اسلام در طبرستان

محمد ولی تکاسی

mwtokasi@yahoo.com

 تقریبأ 200 سال بعد از حمله اعراب به ایران و به دلیل استقامت دیوان مازندران با توجه به وجود باتلاق ها و جنگلی بودن منطقه و عدم آشنایی اعراب به ان بر دین آباء و اجدادی خود باقی ماندند.سپس  با حمله نخستین سردار اسلام به مازندران که سعیدبن العاس بود و تمیشه  را در سرحد  گرگان و نامیه را متصّرف شد، اسلام در مازندران حاکم شد.

هنوز آثار اشکانیان، ساسانیان و دولت های بعدی در شهرهای مازندران از جمله ییلاقات شهرستان رامسر نظیر جواهرده، جنت رودبار و اشکور کشف شده و یا شناسایی می شوند که نشان از قدمت چند هزارساله این مناطق دارد.

http://stgraphic.persiangig.com/image/%D8%B9%D9%83%D8%B3/20.jpg

اسلام در اوایل قرن دوم هجری جایگزین  دین مزد یسنا  و آتش پرستی در طبرستان شد. در این عصر  حکام عرب که از طرف  خلیفه در آنجا  فرمانروایی  می کردند همه  سنی مذهب بودند . چندی نگذشت که داعیان علوی بر قسمتی  از مازندران  تسلط یافتند و به اشاعه  مذهب  تشیع به خصوص  تبلیغ عقاید  مذهب زیدیه پردختند. ولی اسپهبدان  طبرستان  و رستمدار  برای  تقلیل  نفوذ  داعیان  شیعه  رعایای خود را به قبول آیین تسنن  وا می داشتند. همچنین عده کثیری  از طرفداران  مذهب اسماعیلیه  در نواحی  کوچک  وجود داشتند. این ناحیه توسط  حشاشین  یا طرفداران حسن صَباح  به  تدریج  اشغال  می شد. بعد از مدتی دراز  دین مزدیسنا به کلی از میان رفت  و مذهب تشیع  در زمان حکومت سادات مرعشی  (760 هجری)  مذهب  رسمی  مازندرارن (طبرستان) شد.  ولی در رستمدار  آیین  تسنن  تا زمان حکومت کیومرث بن بیستون  (857 هجری)  رواج داشت. سر انجام  این امیر  رعایای خود را به قبول مذهب شیعه  وادار نمود.

در سال 250 هجری  حسن بن زید علوی (معروف به داعی کبیر)  مؤسس  سلسله  سادات  زیدیه طبرستان  نواده های  خلفای دست نشانده عرب را از مملکت خود بیرون نمود  و سلسه  باوندیان  در جبال  سواد کوه  و سلسله پادوسبانی (گاوباره)  در جبال  رستمدار( و رویان) تسلط و استقلال داشتند. در اواخر قرن سوم  هنوز آتشکده های زرتشتی  در کوههای سواد کوه روشن بود.

سخت سر و حومه آن نیز از این جنگ ها و کشمکش ها برای دست یابی به حکومت محروم نماند و در سال         به آتش کشیده شد. هنوز آثار قلعه ها و بناهای اسماعیلیان بر بالای قله مارکوه و ییلاقات رامسر بر جای مانده است.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

لباس محلی گیلان چهارشنبه چهاردهم مهر ۱۳۹۵ 13:18

http://www.ramsar.org/sites/default/files/img_8555.jpg

کاخ موزه شمال - رامسر استان مازندران

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

http://dc593.4shared.com/img/BicWqB8eba/s24/1577748c018/IMG_7947?async&rand=0.8943205562344848

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |


زندگی در گذشته سه شنبه ششم مهر ۱۳۹۵ 13:18

http://mj45.persianfun.info/img/92/4/Time-Machine/13.jpg

 آداب وسنن مردم رامسر بیشتر مانند مردم گیلان است مثل ریسه کردن سیر وپیاز، ظرف گلی نمک کار، ساختن کندوج و کوپا و… همه شبیه بومیان جنوب فرانسه می‌باشد؛ چنانکه پرفسور گیرین باستان شناس فرانسوی میگوید: مردم جنوب فرانسه از مهاجرین گیلانی می‌باشند.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

بدون شرح جمعه دوم مهر ۱۳۹۵ 20:6