


آغاز حیات از آب است و بقای تمام موجودات هستی با آب امکان پذیر شده است. لذا اهمیت و نگاه ویژه داشتن به آب که الفبای آبادانی نیز هست در همه اقوام و جشن ها و مراسم آیینی مقدس شمرده می شود. در نواحی ساحلی بحر خزر نیز که مردم عمدتا به کار کشاورزی می پرداختند به آب اهمیت زیادی داده و آن را در ضرب المثل ها و جشن های خود استفاده می نمودند. حتی چنین گمان می شود که ترجمه تحت الفظی آو رو یعنی به سوی و به طرف آب نشان از مقدس بودن آب در نزد ایرانیان باشد. آبرو ریزی نیز به معنای شرمندگی و احساس گناه کردن از انجام کارهای ناشایسته می تواند بی گمان نشانه ای از ریخته شدن آب (در زمین)و عدم جمع آ وری دوباره آن باشد که در زندگی اجتماعی بسیار مهم قلمداد می شد. در این مقال به چند زبانزد در این مورد پرداخته می شود.
اولی: خدایا به آوروی ابولفضل ما را پیش نامرد شرمنده نکن.
اولی: خدا وندا قسم به آبروی ابولفضل ما را پیش نامردان شرمنده نکن.
دومی:یِه عمر آورو قطره قطره جمعا کُردِه وَچه ناخلف بِمَه یِه هُب بزه وی گُلَه گِه بیشکِنَه!!!
دومی: یک عمر قطره قطره آبرو جمع کرد پسر ناخلف او آمد و کوزه اش را ناگهان شکست!!!
اولی:وی وَچه حیایَه بُخوارده آوریَه (شرم)هم قورت بَدِه
اولی: پسرش حیا را خورده و آبرو(شرم) را هم قورت داده است.
دومی:آو رو ریزی، خر بیَر باقلا بار بکن.
دومی: آبروریزی شد. خر بیار و باقلی بار کن(رسوایی).
اولی: آو رفته به جوب ونِگَردِنِه، آو بَکِلُسِه زمین هم تن دِچَه.
اولی :آب رفته به جوی باز نمی گردد.آب ریخته و زمین هم خشک شد.
دومی:آو (آوروی) ریخته دِ جمعا کُرده نِشانِه
دومی: آب(آبروی) ریخته دیگر جمع نمی شود.
اولی: وی خانه آوِ دان آخر عمری اَمه مزد خوب هَدِه
اولی: خانه اش آباد در آخر عمر مزد ما را خوب داد.
دومی: دوتَه وَچِه داشته یکی خوب در بمَه یکی دزده پَر پاره بابا!
دومی: دو پسر داشت یکی خوب درآمد و دیگری دزد است و خرده شیشه دارد(هفت خط است).تکه تکه شود.
اولی: آورو مثقالی هزار تومانِه. خدایا به حق هرچی قشنگ کیجایَه همه ما را اهلا کُن.
اولی: آبرو مثقالی هزار تومان است. خدایا به حق هرچه دختر زیبا است همه ما را اهل کن.
دومی: همه با هم بوگین الهی آمین.
دومی : همه با هم بگویید
" الهی آمین".