https://dc720.4shared.com/img/uHGuaGQCba/s24/15519a7df40/IMG_9378?async&rand=0.9466005567365606
عکس: محمد ولی تکاسی
پاییز 1394
https://dc543.4shared.com/img/sNRGUJnyba/s24/15519a500e0/IMG_9287?async&rand=0.6871108730264323
عکس: محمد ولی تکاسی
تابستان 1392
عکس: محمد ولی تکاسی
تابستان1393
توجه:
حق بهره برداری ، چاپ و کپی از عکس ها برای نگارنده محفوظ است. در صورت نیاز می توانید عکس های با کیفیت بهتر را از طریق کامنت و یا ای میل نگارنده دریافت فرمایید.

http://gotoiran.ir/BeinABein/Semeskandeh/M.Gaeini_Semeskandeh7.jpg
در زمانی کمتر از یک قرن قبل گوزن جنگلی در جنگل های گیلان و مازندران وجود داشت. صدای بلند گوزن نر (اصطلاح گیلکی :گُرانِه) در فصل جفت گیری در جنگل می پیچید و در پیچ و خم جاده های کوهستانی و صخره های بلند مَحو می شد.
اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران در کنار ایستگاه های نگهداری جبیر، آهو و غیره در جنت رودبار شهرستان رامسر اقدام به نگهداری و تکثیر گوزن جنگلی در سمسکنده ساری(جاده ساری- نکا) نموده است.

http://www.teheran.ir/local/cache-vignettes/L235xH295/36-2-30c33.jpg?1366929704
روی گونی و پشت گونی
یک گونی سفید یکمتری، کمی صدای خشدار و البته بلند و چندتایی هم کتاب. این همه دنیای بساطیهاست، دنیایی که لااقل به چشم میآید. از صدقهسری همینهاست که بسیاری از کتابهای مفید خوانده شدهاند و بسیاری دیگر در نوبت خواندهشدن قرار گرفتهاند. اگر اینها نبودند جلال آلاحمد، بیست سال طول میکشید تا به دست نسل امروز کشف شود و البته از این دست نویسندگان بسیارند.
اما پشت گونی هم چیزهایی هست، چیزهایی که هر کس آن را نمیبیند، فرهنگی که بعضی از کتابها مروج آناند و در کنار آلاحمد و مارکز به فروش میرسند، کتابهایی که جریانهای انحرافی را میسازند، خرافات را پرورش میدهند و بساط دانش کج را آجر به آجر تا ثریا میگذارند.
اگر بتوان از کنار این نکته گذشت که دستگاههای مسوول کاری به کار کتابهای تاثیرگذار جهان در بساط این دست فروشها ندارند، اما چشم بستن روی کتابهایی که بوی کلاشی و کاسبی علم میدهند کاری جز ضربهفنی کردن فرهنگ نیست، ضربه فنیکردن فرهنگ روی یک گونی سفید در حاشیه خیابان!
منبع:http://hamshahrionline.ir/details/163779

http://images2.persianblog.ir/466000_DboMNh9f.jpg
ماره ماره مره چره بِه چِه بی
غم و غصّه می دل دِچه بی
غم و غصّه همه مو خورده نوتونم
به اَجَل به خدا دِ مُرده نوتونِم
جهاز بَران(خوانچه بران) و عروس بَران در سخت سر
محمد ولی تکاسی
در زمانهای نه چندان دور در منطقه سخت سر و روستاهای اطراف آن مراسم خواستگاری، عقدکنان، شیرینی خوران و روزنشینی(پاتختی) و عروسی بر طبق آداب و رسوم محلی انجام می شد و نیاز به تشریفات خاصّی نظیر دوختن رخت و لباس توسط خیاط در خانه عروس و داماد، تهیه جهیزیه و غیره داشت که در حال حاضر با مُدرنیته شدن شهرها و روستاها و با ادغام فرهنگهای متفاوت و ازدواج بین افراد از شهرهای مختلف تعدادی از آنها کمرنگ تر شده و یا به کلّی در وَرطه فراموشی افتاده اند.

http://img.tebyan.net/big/1395/05/1751956578150127871237120307820216722150.jpg
در زمان گذشته پسر و دختر حق انتخاب شریک زندگی خود را نداشتند و حتی تا سر سفره عقد همدیگر را نمیدیدند. پدر و مادرها عروس و داماد آینده را برای فرزندان خود انتخاب می کردند که این رویه خالی از اشکال نبود. گاهاً پسر و دختر همدیگر را می خواستند(خاطرخواهی) ولی پدر و مادر راضی نبودند لذا از آبادی خود فرار کرده و با هم پنهانی ازدواج می کردند.
توجه:
هر گونه برداشت از متن مقاله در ادامه مطلب فقط با ذکر نام نویسنده و درج منبع مجاز است.
ادامه مطلب
