X
تبلیغات
جواهرده رامسر مکانی دیدنی و خاطره انگیز - عمومی
Javaherdeh of Ramsar in IRANجورده تنهجان-آهن پچان-بامسی-جیرکوه-سلمل و..

http://www.uploadax.com/images/98026175152318981929.jpg

دکتر امیرعلی حمیدیه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه کنفرانس یک روزه چالش های پیوند سلولهای بنیادی که در بیمارستان شریعتی برگزار شد، با بیان این مطلب که بیش از 3هزار داوطلب اهداكننده، عضو این بانك شده اند، افزود: راه اندازی بانك سلول های بنیادی در كشور كار بسیار دشواری بوده و اكنون كه این بانك فعالیت خود را آغاز كرده است نیاز به حمایت مسوولان و منابع مالی بیشتری دارد.

اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و چهارم آذر 1392ساعت 8:38  توسط محمد ولی تکاسی  | 

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم آذر 1392ساعت 8:31  توسط محمد ولی تکاسی  | 

 

http://www.floralencounters.com/graphics/Seeds/herbs/Pennyroyal_Mentha_pulegium_flowers.jpg

کوت کوتی (خال واش) با نام علمی Mentha Pulegium L از خانواده (Labiatae  و    یکی از گیاهان دارویی در مراتع کوهستانی و با عطر و بوی نافذ می باشد. این گیاه عمدتاً در حاشیهٔ رودخانه‌ها، نهرها و آبگیرها مشاهده شده و علاوه بر این در مراتع نیز یافت مى‌شود. نسبت به شورى خاک مقاومت نسبتاً خوبى دارد ولى خاک‌هاى حاصلخیز را ترجیح مى‌دهد. این علف هرز کمتر در زمین‌هاى قابل کشت دیده مى‌شود.


ترکیبات شیمیایی

عرق کوت کوتی(عصاره روغنی آن) معروف است . این گیاه بیشتر شامل اسانس های pulegone, menthone, iso-menthone and neomenthone  در عصاره روغنی آن می باشد و در صورت مصرف زیاد برای کبد و شش ها  بسیار خطرناک هستند.

+ نوشته شده در  دوشنبه یازدهم آذر 1392ساعت 8:11  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://www.4shared.com/download/UWsogCzh/Picture_388.jpg

عکس: محمد ولی تکاسی(شهریور 1392)

+ نوشته شده در  شنبه نهم آذر 1392ساعت 14:46  توسط محمد ولی تکاسی  | 

  پدر: دوگروز مَِررِه روز عجیبی با !

پدر: دیروز برای من روز عجیبی بود.

 

مادر: چی با مگِر؟

مادر: مگر چه بود؟

 

پسر: حتمأ تی بلیط بُرُنده بابا !! یا دستگاه خودپردازِه  یارانَه بَزِه!!

پسر: حتما بلیط شما برنده شد!! یا از دستگاه خودپرداز  یارانه گرفتی!!

 

پدر: نه. فقط همین قدر بُگوم من و تویَه رِه  اَمه آینده تأمین بابا!

پدر: نه. فقط همین قدر بگویم  برای من و تو آینده امان تامین شده است!!

 

مادر: "آب از دست تو نچکنِه"! "تی بالِ پوک بزنی تی مُشت وازا نوبونِه"! پولدارم وَکی هَندَه گدایِه! وِشنا پولدار.

مادر: آب از دست تو نمی چکد. دست تو را با پتک بزنی مشت تو باز نمی شود.پولدار هم بشوی باز هم گدا هستی! پولدار گرسنه(کنایه از دنائت ذاتی و خسیس نهاد بودن).

 

پدر: دوگروز جلسه دل مسیر کمربندی یَه وِگِردِنیم! اَمِه زمینشان قیمت پیدا کُردِن.

پدر: دیروز در جلسه مسیر کمربندی را عوض کردیم. زمینهای ما قیمت دار شدند.

 

پسر: کی یَه که شُمایِن. نبض عالم و آدم شِمِه دَس دارِه!

پسر: شما خیلی مهم شده اید. نبض انسانها در دستان شماست!

 

مادر: کاری نکن اُمِه نام سر زبانها دَکَه!. مردم اَمِره نفرین بوکونِن بگون " نام فِکت". دو روز دونیا ارزش ندارِه. مردوم اَمِرِه جِل جاو گاو مُثان بِجَوِن!

مادر: کاری نکن نام ما بر زیان ها بیافتد. مردم ما را نفرین کنند و بگویند " نامتان حذف شود= بمیرید". دو روز دنیا ارزش ندارد . مردم مثل گاوی که پارچه کهنه می خورد ما را بجوند(بدگویی کنند).

 

پسر:اینقدر فکر جمع کردن مال نُباش. آب اگر "بُدرو" نداشتِه بی ا پَندامه کانِه  اُمِه یِه جایَه وَنِه داسَدِنِه .ثروت بادآورده باد هم بارِه. کمی به عاقبت  خودت فکر بکن.

پسر: اینقدر فکر جمع کردن مال و ثروت نباش. آب اگر مسیر درست خود را پیدا نکند جایی جمع شده و ناگهان خرابی و ویرانی را به بار خواهد آورد.ثروت بادآورده را باد می برد. کمی به عاقبت کار خودت بیاندیش.

 

نتیجه اخلاقی:

ثروتی که بدون کار و تلاش به دست می آید توسط دیگران حیف و میل شده و عاقبت خوبی را برای افراد رقم نمی زند.

+ نوشته شده در  شنبه نهم آذر 1392ساعت 12:1  توسط محمد ولی تکاسی  | 

خلاصه داستان:

داستان دختریه که فکر میکنه یه عاشق واقعیه که به خاطر عشقش خیلی فداکاری میکنه. اون حتی میدونه که فداکاری هاش بیش تر حماقته تا فداکاری، ولی به خاطر عشقش نمیتونه بی خیال بشه. زندگی اون با ورود به دانشگاه جوری عوض میشه که هیچ وقت فکرشم نمی کرده....

http://www.booknama.com/wp-content/uploads/2013/07/khodahafez-228x350.jpg

lمنبع دریافت کتاب:

http://dl.booknama.com/Android/b%20hamishe%20salam%20b%20hamishe%20khodahafez_booknama.com.apk

password:   www.booknama.com

+ نوشته شده در  یکشنبه سوم آذر 1392ساعت 11:46  توسط محمد ولی تکاسی  | 



برنامه شماره بیست و هفتم

میرزا کوچک خان 

در هرسال در 11 آذرماه (مصادف با 26 تیرماه دیلمی و تبری) با یادش به سوگ می نشینیم و داغ تازه ای را در دل وطن پرستان فداکار و از جان گذشته و بر دل تاریخ  میهن مُهر می زنیم.

آری بت ها شکستنی بودند و باورها ماندگار.

وقت رفتن به همان عریانی؛ که به هنگام ورود آمده ایم اما چه کرده ایم و چه چیری از خود به جای گذاشته ایم جز تاریخ!!!!!


دریافت فایل صوتی (لهجه گیلکی رامسری)

میرزا کوچک خان در جواهرده (این داستان خیالی است)

http://www.mediafire.com/listen/z66la67n58rgm2y/mirza.mp3


دریافت ترجمه

http://www.mediafire.com/listen/es6nkym83nujnki/tarjomeh.mp3


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم آبان 1392ساعت 10:36  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/Valenki.jpg/800px-Valenki.jpg

+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم آبان 1392ساعت 10:58  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://www.stcv.hums.ac.ir/icarusplus/export/sites/vice/stcv/farhangi/picture/monasebat-safhe-asli/moharam2.jpg

كل يوم عاشوراء

كل أرض كربلاء

کل شهر محرم

+ نوشته شده در  شنبه هجدهم آبان 1392ساعت 11:51  توسط محمد ولی تکاسی  | 

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

عصر یکی از روزهای گرم تابستان در ماه محرم صدای اذان  مؤذن از بلندگوی مسجد شنیده می شد. نمازگزاران گروه گروه به سمت مسجد در حرکت بودند. جوانی با یک تکه سنگ به سمت  شیشه پنجره دختری که دوستش داشت و با مادربزرگ پیرش زندگی می کرد ضربه کوچکی نواخت. دختر که از قبل چادرش را دم دست گذاشته بود آن را برداشت و دو نفری به سمت مسجد به راه افتادند.

 

پسر: دوگروز تی پَئر بدی بام وی هَمرَه سلام و احوالپرسی بوکوردِم. دل و دماغی نِداشتِه!

پسر: دیروز پدرت را در بازار دیدم با او سلام و احوالپرسی کردم . حال مناسبی نداشت!

 

دختر: می مار مریضه . دِ حالی بر وِه  نی یَه! یِه کَم نگرانیم.

دختر: مادرم مریض است. دیگر حالی ندارد. کمی نگران هستیم.

 

پیشنماز که به آهستگی پشت سر جوان ها حرکت می کرد گفت:

خدایا به همین دم مغرب تو را به حق فاطمه زهرا(ع) ای مادره شفا بَدَه ،  بِدَه ای دو تَه جوان هم به هم بَرِسِن. هر چند که ماره مخالفه ای ازدواج سَر بگیرِه.

خدایا به همین دم غروب تو را به حق فاطمه زهرا(ع) این مادر را شفا بده. تا این دو جوان به هم برسند. هرچند که مادر دختر مخالف است تا این ازدواج انجام شود.

 

پسر و دختر با ناباوری سربرگرداندند تا ببینند چه کسی این دعا را گفته است.

 

پیشنماز: عاشق چوم کورِه  وی گوش هم کَرِه! همه عالم و آدم دانِن شمه دوتَه کَسِنِ خاطرخواین!

پیشنماز: چشم عاشق کور و گوشش کر است(نه می بیند نه می شنود). همه آدم ها می دانند شما همدیگر را دوست دارید.

 

پسر: خدا از زبان شما سید بزرگوار بیشناوِه. یعنی بونو مو به دلدارَم برسم. می چُم خا آو نُخوارِه. تا این زیندَه ای وَصلَت سر بگیره!

پسر: خدا از زبان شما سید بزرگوار بشنود. یعنی می شود من به دلدارم برسم. چشم من آب نمی خورد(یقین دارم که نمی شود). تا او زنده است وصلت ما سر نمی گیرد!

 

دختر: می مار بهترین مادر دونیایَه. تو کار و سواد درست و حسابی ندارِه یه کم از این بابت ناراحته!

دختر: مادرم بهترین مادر دنیاست. تو کار و سواد درست و حسابی نداری کمی از این بابت ناراحت است!

 

پیشنماز: امشُب مسجد دِل شِمِه رَه هم دعا کانیم.

پیشنماز: امشب در داخل مسجد برای شما هم دعا می کنیم.

 

نتیجه اخلاقی:

حل مشکلات و راهنمایی مناسب جوانان جهت یافتن مسیر صحیح زندگی از عبادت کردن صِرف در مساجد علاوه بر جذب آنها در انجام فرایض مذهبی و رویکرد آنها به دین  کمک زیادی می نماید.

 

بدیدم سر راهی دختری همراه مادر

زن ماره ناخوش و نامزد پریشان

سلام به مادر و نگاه به دختر

زن ماره گِه گفتم چه حالی داری

به دل گفتم الهی سر برنداری

 

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم آبان 1392ساعت 8:7  توسط محمد ولی تکاسی  | 

رامسر و هرچه در اوست در راستای توسعه پایدار با تکیه بر منابع انسانی ، آموزش همگانی و افزایش توان جذب گردشگران رو به پیشرفت است. در این میان امکانات بالقّوه موجود در روستاها و مناطق ییلاقی آن را نیز نباید از نظر دور داشت. وجود طرح هادی برای دهستان جواهرده، و سایر طرح های زودبازده نظیر بوستان جنگلی تنگدرّه و پوداربُن و مجتمع تفریحی دیگ سر با تکیه بر زیرساخت ها نظیر جاده کمربندی جواهرده، طرح گازرسانی به روستاها، احیاء و مرمّت مسیرهای دسترسی  به آبشارها، سرچشمه رودخانه ها و قلعه­ های تاریخی همراه با جاذبه­ های طبیعی نظیر جاده­ های کوهستانی، رونق اقتصاد تولید محصولات کشاورزی و باغی و غیره تنها در سایه تلاش دولت مردان و همکاری مردم و بخش خصوصی امکان پذیر است. لازم به ذکر است در سال 1391 شمسی تعداد 58 پروژه با اعتبارهفت میلیارد و424 میلیون تومان، کلنگ زنی شد ولی تعداد اندکی از این پروژه ها  به بهره برداری کامل رسید.

طرح های آتی در جواهرده

(منبع: وبلاگ دهداری جواهرده ، جواهری بر فراز ابرها  http://www.javaherde.ir/ )

ý     پروژه بزرگ گاز رسانی به جواهرده

ý     بازگشایی کنار گذر آبشار به دیکه سر و منتهی به آبعلی بمنظور روانی ترافیک

ý     بهسازی میدان بزرگ پشت ساختمان شورا و دهیاری

ý     تعریض کلی بازار قدیم همراه با جدول کاری و آسفالت

ý     عملیات برق رسانی به جاده تازه احداث دیکه سر

ý     طرح کد پستی خانوار

ý     رنگ آمیزی جداول حاشیه خیابان

ý     ساماندهی جدید ایستگاه اخذ خودیاری ( عوارضی)

ý     آسفالت مسیر اصلی خیابان داخل بافت

ý     شن ریزی و زیر سازی معابر

ý     بهسازی آبشار دارالوداع

ý     طرح بزرگ تفرحی پارک پودار بن جهت اسکان و ساماندهی مسافرین و گردشگران

ý     احداث راه دو نقطه توریستی و گردشگری جواهرده به نمک دره و گرسماسر.

ý     طرح ایستگاه آتش نشانی

ý     طرح احداث پمپ بنزین

ý     طرح احداث مرکزی تحت عنوان امداد و نجات هلال احمر

ý     طرح کتابخانه عمومی

ý     طرح احداث جاده فیلدم به پوداربن بمنظور روانی ترافیک

ý     طرح جایگاه خود پرداز بمنظور سهولت در امور دریافت و یا پرداخت قبوض

ý     ادامه طرح بزرگ بافت با ارزش به صورت سنگفرش ، با همکاری دستگاه اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان رامسر

ý     اجرای طرح هادی در راستای توسعه روستا با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

ý     طرح بزرگ پیست اسکی( روی چمن و روی برف)

ý     طرح جاده جواهرده به پشتاسو منتهی به روستای پتک رامسر جدا  از محور موجود

ý     تعریض پل آبعلی ضلع شرقی و غربی

ý     احداث سد ضلع شمالی و جنوبی رودخانه آبعلی

ý     طرح المان ( سردرب ) ورودی جواهرده

 

همچنین با کمک های سالانه مردمی به دهداری و همکاری تعدادی از نهادهای اداری مسئول در شهرستان رامسر می توان نسبت به احیای جاده سلمل به مسیر گذرگاه  پیاده رو بعد از دریاچه قو به طرف جنگل من دامان(روخانه راه) برای دیدن مجسمه شیرسنگی و گهواره سنگی  سلاژ پشته با مناظر زیبای طبیعی و احداث پل عابر پیاده از جنس چوب در کنار بوستان جنگلی صیقل محله با معماری سنتی و تکمیل عملیات راهسازی  و امکانات رفاهی در تپه مقابل بوستان جنگلی صیقل محله(ورگ چال سوسَر) جهت اسکان و محل چادر مسافرین و نصب تابلوهای راهنما ی معرفی محلات قدیمی جواهرده در مبادی ورودی و همچنین سر و سامان دادن قیمت اجاره ویلاها و مناطق مسکونی جهت رفاه مسافران و گردشگران اقدام نمود.

 

+ نوشته شده در  شنبه یازدهم آبان 1392ساعت 11:36  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://graphic.ir/pictures/__2/_27/___-_20120428_1469562768.jpg


+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم مهر 1392ساعت 9:48  توسط محمد ولی تکاسی  | 



http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/31747540.jpg 

در شهرستان رامسر و ییلاقات از جمله جواهرده استفاده از مصالح محلی خصوصا سنگ و چوب از گذشته های دور مرسوم بوده است. به دلیل وجود اکوسیستم های مشابه مناطق بیابانی  در ارتفاعات گسترش جنگل ها فقط تا ارتفاع خاصی ادامه یافته و از منطقه ای به بعد ما دیگر شاهد رشد درختان و جنگل وسیع  در ارتفاعات ییلاقی نیستیم. در این مناطق درختان جای خود را به درختچه ها و سپس بوته ها و علوفه مراتع می دهند.

از چوب درختانی نظیر راش- سردار(سرخدار) و .... به دلیل استحکام مناسب  به شکل نر و ماده  و با کمک میخهای محکم چوبی از جنس درختی خاص روی هم سوار شده (اصطلاح اجار بندی گیلکی رامسری) در ساخت خانه های روستایی استفاده شده و سپس گل اندود می گردند.

خانه های روستایی دوطبقه بوده و طبقه پایین(اصطلاح محلی جیرکا) بیشتر با ملات سنگ و چوب ساخته می شود تا استحکام کافی داشته باشد و طبقه بالا(اصطلاح محلی جارکا) دارای پنجره چوبی(آبشکه) با حفاظ یکپارچه چوبی جهت مقابله با بادهای تند بهاری می باشد. معمولا از طبقه پایین با یک درب چوبی(اصطلاح محلی بلت بر) و به کمک یک قفل چوبی که با دست از طریق سوراخی در کنار درب(اصطلاح محلی کرما لوکا) باز و بسته می شود معمولا برای نگهداری احشام استفاده می شد.  دربی افقی در کف طبقه اول برای ریختن علوفه دامها در پاییز و زمستان نیز در نظر گرفته می شد.امروزه که دام زیادی نگهداری نمی شود طبقه پایین را گل اندود نموده و یا رنگ کرده و برای فصل تابستان که خنک تر است مورد استفاده قرار می دهند. ژوشش سقف خانه ها نیز با تکه هایی از تخته (اعلب به ابعاد ۳۵*۳۰ و یا ۴۰*۳۰) به صورت سفالی روی هم طوری نصب می شد تا آب باران و برف را به خارج هدایت نمایند. چون میخ فلزی وجود نداشت با کمک سنگ و کلوخ تخته ها را از جریان باد و حرکت کردن از محل اصلی کنترل می نمودند.

بر طبق تحقیقات انجام شده در این نوع معماری محلی (سنتی) نسبت به معماری جدید(ساختمانهای بلوک و آجری)چون چوب ها در همدیگر کلاف شده اند در مقابل زلزله و حرکات زمین به دلیل خاصیت ارتجاعی بیشتر مقاوت نموده و از هم نمی گسلند.

چون منطقه خوش نشین بود در هر  سال یکبار در ایام نوروزماه (آغاز سال دیلمی) در اوایل مردادماه شمسی در تابستان  دیوارهای داخلی و خارجی این نوع خانه ها را با گل رس خاصی گل مالی می کردند(فواج زدن).زدودن کثافات و تارهای عنکبوت و نو کردن اشیاء قدیمی سنتی قدیمی است که از نیاکان این مرزو بوم به ارث رسیده و هم اکنون این کار در زمان قبل از تحویل سال نوی هجری شمسی و آغاز جشن های نوروزی به جای نوروزماه دیلمی انجام می گردد.

+ نوشته شده در  دوشنبه پانزدهم مهر 1392ساعت 8:56  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://static.arw.ir/wp-content/uploads/2011/04/Animal-Rights-Watch-ARW-765.jpg

زبانزد  گیلکی : " اَمِه کین بابردن گاو شاخ همره جنگ بدن"


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نهم مهر 1392ساعت 13:18  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791635712150979.jpg

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ  همزمان با آغاز هفته گردشگری که از 5 مهر ماه آغاز می شود، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی با همکاری برج میلاد تهران ویژه برنامه های گسترده ای را با هدف رونق گردشگری شهری تدارک دیده است.
 
این هفته که با شعار "گردشگری و آب، حفاظت از آینده مشترک" است، از پنجم مهرماه در برج میلاد تهران آغاز می شود و از جمله برنامه های آن  برگزاری جشنواره موسیقی سنتی برپایی نمایشگاه های مختلف صنایع دستی و گردشگری در برج میلاد تهران، اجرای گروه های موسیقی سفره خانه ای، برگزاری نشست های تخصصی است.
 
تمامی برنامه های هفته گردشگری و برپایی تمامی نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی با مرکزیت برج میلاد تهران خواهد بود و تمامی علاقه مندان برای استفاده از برنامه ها و بازدید از نمایشگاه ها می توانند به بلندترین برج کشور و ششمین برج بلند مخابراتی دنیا مراجعه کنند.
 
اجرای تورهای تهرانگردی با حضور اساتید دانشگاه، پزشکان، خبرنگاران و ورزشکاران ، اجرای شب های فرهنگی با حضور نمایندگان استان های مختلف، اجرای موسیقی، نقالی، شاهنامه خوانی، حافظ خوانی، برپایی نمایشگاه های مختلف صنایع دستی در طبقات تجاری برج میلد تهران، غرفه غذاهای سنتی شهرهای مختلف، اجرای گروه های موسیقی سفره خانه ای، اجرای نشست های تخصصی ،اجرای کمپ های طبیعت گردی و حضور ماشین های سافاری در برج میلاد از جمله برنامه های این هفته در برج میلاد تهران است.
 
همچنین استان های مختلف شامل گیلان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقیف همدان، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، یزد، اردبیل، ایلام، گلستان، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، مرکزی ،قزوین، قم، خوزستان، کردستان، البرز، کرمان، بوشهر و هرمزگان مراسم شب های فرهنگی از تاریخ 5 تا 11 مهرماه در برج میلاد تهران برگزار می کنند.
+ نوشته شده در  شنبه ششم مهر 1392ساعت 14:23  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://dc402.4shared.com/img/yRwGt9TA/s3/1413fa6efd8/Picture_749.jpg

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1392ساعت 11:28  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://dc694.4shared.com/img/-2_CAfDC/s3/1413fb29c20/Picture_495.jpg

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1392ساعت 11:25  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://dc694.4shared.com/img/dtJv3uRt/s3/1413fa48e78/Picture_544.jpg

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1392ساعت 11:8  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://dc366.4shared.com/img/JJ1xS57G/s3/1413fa2bda0/Picture_483.jpg

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1392ساعت 10:53  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://dc361.4shared.com/img/ec4xl-RO/s3/1413f8c6eb0/Picture_257.jpg

+ نوشته شده در  دوشنبه یکم مهر 1392ساعت 10:3  توسط محمد ولی تکاسی  | 

+ نوشته شده در  شنبه سی ام شهریور 1392ساعت 13:18  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://dc366.4shared.com/img/CnrP6dKe/s3/1411b231ce0/2011-01-07_1033411.jpg

عکس: محمد ولی تکاسی(شهریور ۱۳۹۲)

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و چهارم شهریور 1392ساعت 8:35  توسط محمد ولی تکاسی  | 

اینجا ابر آسمان زیر پای من است

http://igolmohammadi.com/wp-content/uploads/2013/02/LAP-5-EDIT.jpg

عکس: اسماعیل گل محمدی

+ نوشته شده در  چهارشنبه ششم شهریور 1392ساعت 11:10  توسط محمد ولی تکاسی  | 

پنج روز در این محل بمان ۵ سال جوانتر شو

http://www.vilakhazar.com/fileupload/92802336_2.jpg

تور دو  روزه ، طبیعت گردی | ییلاق زیبای گرسماسر از مسیر جواهرده

(http://shivar.org/post-414.aspx)

آبشار سیاسرت- جنت رودبار رامسر

https://maps.google.com/maps?hl=en&gbv=2&q=google+maps+IRAN+RAMSAR&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x3f8b0a0a479b7cdd:0x94065ff637ee276,Ramsar,

+Iran&ei=ObcZUs6pJ8G47Abhg4CQCQ&ved=0CBgQ8gEoADAA

+ نوشته شده در  یکشنبه سوم شهریور 1392ساعت 13:20  توسط محمد ولی تکاسی  | 

تا بوده و هست چنین بود و خواهد بود.

قمر در عقرب های سال ۱۳۹۲

http://sarketab.blogfa.com/post/51

 

کتاب قمر در عقرب(یا چگونه تاریخ حال ما را عوض می کند(شرمین نادری)

http://akkasee.com/news/14810

 

 

+ نوشته شده در  شنبه دوم شهریور 1392ساعت 9:16  توسط محمد ولی تکاسی  | 

 

      

1- هرکی هِسِّه  هر کاره ای هِسِّه  فقط به آینده کاری که انجام دَدَرِه فکر بوکون. چندی کلند(کلنگ) بزن بوشان ولی کاری صورت نگیته.

 ترجمه:

2- یِه نصف خلق مُثان هیتَه دَرجَنِن  کَلَنِن  آخرش هِچّی به هِچّی . هیچ آوی از ایشان گرما نوبونِه!

 ترجمه:

3-گونه نَه باشو نیا بوکِن . کاری بوکون خدا هم از تو راضی باشِه نه فقط خلق خدا.

 ترجمه:

4-هرکی هم خیر و صلاح مردوم کار نوکرده خدایا وِرِه اهلا کن. سر پل صراط وی همره دست به یقه باباش. وره بیگَن جهنم تَش وسط.

 ترجمه:

5-خدایا هرکی کار بوکورده ، تلاش بوکورده وِره قوت بَدَه  وی جان گِه  ساق بوکون. ورِه خیر دونیا و عاقبت نصیب بوکون.  همه وِرِه بوگین " تی خانه آودان".

 ترجمه:

 

توجه:

اگر می توانید مطالب فوق را به فارسی ترجمه کرده و برای ما ارسال فرمایید و جایزه ای شا یسته بگیرید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام مرداد 1392ساعت 14:22  توسط محمد ولی تکاسی  | 

 

 http://dl.parsbook.org/server1/archive/10353170312.jpg

نام کتاب :  رمان یلدا

نویسنده : م مودب پور

ناشر :  پارس بوک

زبان کتاب :فارسی

تعداد صفحه :  ۳۰۳

قالب کتاب : PDF

حجم فایل :  ۱,۴۱۰  Kb

توضیحات :  

یلدا رمانی زیبا و با زبانی ساده و عامه پسند است که مانند دیگر آثار مودب پور از زبان طنز آلود برای جذاب تر کردن داستان استفاده شده است.در رمان یلدا نویسنده داستان را به سمت پدیده ایدز سوق می دهد و با هدف مشخصی به طرح موضوع می پردازد.به همین علت و با توجه به موضوع داستان(پدیده ایدز)با این لحن هشدار نسل امروز بهتر و دقیق تر در جریان مسئله قرار گرفته و به عمق فاجعه پی می برد.همچنین از دیگر ویژگی های اثر می توان به مطرح کردن برخی ناهنجاری های اجتماعی توسط نویسنده اشاره کرد که به شکلی رک و بدون پرده به خوبی انجام گرفته است.البته از این نکته هم نباید غافل شد که در موقعیت هایی خاص نویسنده در جدالی میان سنت و مدرنیسم قرار گرفته و نتوانسته آنگونه که باید با زمان و شرایط هماهنگ شود.

 

دانلوید کتاب رمان یلدا

http://www.irpdf.com/book-4957.html 

نظر یک خواننده کتاب:

خیلی گریه دار بود- دلم برای شیوا و یلدا سوخت. این کتاب واقعیتی از جامعه امروز ماست. و ....

 

نظر شما خواننده گرامی:

لطفا نظر خود را بعد از خواندن این کتاب در بخش کامنت وبلاگ به اشتراک بگذارید.

توجه:

از سال ۱۳۸۲ به بعد با مجموعه کارهای مهم انجام شده توسط وزارت بهداشت بیماری ایدز تحت کنترل درآمده است ولی متاسفانه به دلیل افزایش رفتارهای پرخطر از طرف برخی از جوانان و نوجوانان و .... بیماری هپاتیت در جامعه افزایش یافته است.(نگارنده).


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام مرداد 1392ساعت 10:12  توسط محمد ولی تکاسی  | 

 

http://www.niniweblog.com/upl/kimia1387/13416054869.jpg?71

وعده وعید دادن ؛ قول و قرارهای نااستوار و غیر قطعی و عمل نشدنی دادن (لغت نامه دهخدا)


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم مرداد 1392ساعت 12:43  توسط محمد ولی تکاسی  | 

http://www.pgt.co.ir/images/Sites/Javaherdeh/Javaherdeh-20.jpg

جهت زنده نگهداشتن نام جواهرده و تلاش گران دلسوز جهت عمران و آبادی جواهرده شایسته است مکانی برای تقدیر و ماندگارکردن زحمات افراد محلی و غیر محلی برای عمران و توسعه جواهرده در  محل شورای ده در نظر گرفته شود.

 احیاء مجدد و برگزاری مراسم آیینی نظیر " گل کاری مسجد آدینه"-جشن نوروزبل- کشتی محلی- کترا گیشی و ... می تواند علاوه بر ایجاد روحیه همکاری و شادابی در مردم جهت جذب گردشگران نیز مفید باشد.

ادامه طرح های نیمه کاره و به سرانجام رساندن طرح ها و پروژه های پیگیری شده توسط اعضای قبلی علاوه بر جلوگیری از هدر رفت سرمایه و نیروهای به کار گرفته شده می تواند جهت صرفه جویی در زمان نیز کاری منطقی به حساب آید.

محله­های جواهرده

جواهرده از چندین محله زیبا تشکیل شده که اکثرأ در تابستان مَملو از جمعیت بوده و مردم برای فرار از گرما و هوای شرجی ساحل دریای رامسر به آنجا هجوم آورده و در پاییز بجز چند خانوار، مابقی به ساحل رامسر باز می­گردند. محله های آن عبارتند از:

1-اوشیان سر  که در پایین مسجد دارالوداع قرار دارد.

2-جولاخیل که از محله های بزرگ و در مرکز جواهرده با بیشترین جمعیت است.

3- کربلا بُنِه که به سَراب محله معروف بود.

4-سیّد محله که در ضلع جنوبی مسجد آقا سید سعید در جواهرده رامسر قرار دارد.

5-بِریشی محله که چشمه برشی (وجه تسمیه آن باریک چشمه و یا ریشه درخت بِه)در آن محله واقع است.

6-آموسی خیل که در حد فاصل میان اوشیان سر و مدرسه علمیه جواهرده(محل درمانگاه) قرار دارد.

7- صیقل محله(سکیت محله = سغَل محله)=محل سکونت آهنگرها

8- فتوک محله یا رمک محلّه

9- شِل محله که در جهت غربی مسجد جواهرده تا بازار ادامه می یابد.

10-کهنه تنگدرّه که از محل آبعلی شروع شده و تا کوه دیگ سر و غیره ادمه می یابد.

میدان بزرگ جواهرده

در وسط محل،میدان جواهرده واقع است که بازار،مسجد،درمانگاه،ایستگاه سواری رامسر و مخابرات در اطراف آن قرار دارند. در وسط میدان چندین درخت تنومند بالای 500 سال وجود دارند که با سنگ های مسطح زیر آن جهت نشستن اهالی  از قدمت زیاد این میدان در جواهرده رامسر حکایت دارد. برگزاری مراسم کشتی پهلوانی(موشته کشی)، والیبال جوانان گهگاهی در آن انجام می شود.

بازار جواهرده

در حال حاضر بر خلاف گذشته که بازار جواهرده رونق فراوانی داشت بجز ایاّم محدودی و آنهم به دلیل فراوانی توریست در جواهرده، رونق دارد. بازار جواهرده از چندین بقّالی، قصابی،نانوایی،کبابی، رستوران، یک داروخانه و چند قهوه­خانه به همراه میوه­فروشی،حمام بهداشتی و سلمانی تشکیل شده است که در ایّام پاییز و  زمستان تعطیل است.

لباس محلی

لباس محلی اغلب خانواده­های قدیمی در رامسر، جواهرده و اشکورات به صورت لباس محلی ساکنان مناطق بومی استان مازندران است. لباس مردها شامل جلیقه و شلوار کوتاه(قَدَک) با کلاهی نمدی سیاه(یا خاکستری) و لباس زنها شامل دستمال سفید با هِدبند سیاه به نام مِندیل (جدیدتر با روسری تور مانند بافته شده از کاموا)، شلیته (جامِه) به همراه جلیقه و یا بدون آن و دامن کوتاه به همراه بیجامه بوده و سراسر بدن پوشیده می­باشد. از کفش­های چرمی به نام چموش و بعدها از کفش­های یک تکه پلاستیکی به نام گولِش استفاده می­کردند. پولدارها برای اینکه کفش های جدید به سبک امروزی آنها کثیف و گلی نشود از کفش گولش که بزرگتر از کفش بوده و کفش داخل آن قرار می­گرفت ، استفاده می­کردند.

 

 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم مرداد 1392ساعت 11:26  توسط محمد ولی تکاسی  | 

ای کوه بلند آسمــــ‍ــــــان پوش                                    ای اوج بلندای سمامـــــــوس

از برف ،تو گشته ای قبا پوش                                    در دهر نبد مثل تو همــــــدوش

وز پايگه نظر گــــــــــــــذارت                                      رازیست بسی کهنه و منقوش

درشرق نظر به مازیــــــــاری                                      در غرب نظر به حیدر اوغلــو

وز پشت به شهریـــــار گمنام                                      وز ساخت روبرو پر از نـــــام

در پهن  دشت آریـــــــــــــایی                                       بس نام، بُوَد گرانبــــــــــــهایی

در خاطر و یاد آن عزیـــزان                                       در دشت هـمی چو لالـــه زاران

برخیز و ز نالــه کن تو آهی                                       از دشت به قلــــــه بر نگاهی 

http://daghgibi.ir/samamus/DSC04794.JPG

مقبره شاه یحیی(کارکیا یحیی جان) از سادات کیایی ملاطی در قله سماموس

اطلاعات کوه سماموس :

کوه سماموس مرتفع ترین نقطه منظقه ای است که در محدوده ولایت گرجیان بوده و ارتفاع آن 3720 متر می باشد. این کوه در تقسیمات کشوری در محدوده شهرستان رودسر قرار دارد ، ولی به علت نزدیکی به رامسر اکثر کوهنوردان از طریق جواهر ده به آنجا صعود می کنند . کوهنوردانی که از شهرستان رامسر به این قله صعود می کنند با احتساب ارتفاع شهرستان رامسر که 20- متر از سطح دریا میباشد تا ارتفاع 3720 متری که در واقع 3740 متر اوج خواهند گرفت.

مسیر های صعود :

1-      مسیر شمالی (و ماشین رو )

 از رامسر – جواهر ده(چشمه آبعلی) – سیاه کند – گردنه جواهر دشت – سماموس

2-      مسیر شرقی از جنت رودبار – باغ دشت – رودبار کش – سماموس

3-      مسیر جنوب شرقی از رامسر – جواهرده – باغ دشت - لپاسر – سماموس

4-       مسیر شمال شرقی از رامسر – جواهر ده – سیاه کند – باغ دشت – رودبارکش – سماموس

5-      مسیر غربی از سیاهکلرود – جواهردشت – گردنه جواهر دشت – سماموس

6-      گيلان –رودسر- کلاچاي- نرسيده به چابکسر دوراهي سياهکلرود جواهر دشت

منبع:کوهستان پاک

+ نوشته شده در  یکشنبه بیستم مرداد 1392ساعت 8:1  توسط محمد ولی تکاسی  |