جواهرده =جوارده - (جواهری در ده) یکشنبه هشتم آبان ۱۳۹۰ 12:34

علیرضا:جواهرده را دوست دارم همراه خاطرات زیبایی از ابعلی و سرخه تله

و ... جاودانه باشی.ممنون از وبلاگت.

وجه تسمیه جواهرده:

این منطقه را که ییلاق مردم سخت سر قدیم بود به دلیل حاصلخیزبودن زمین برای کشت گندم و جو با روش دیم به این نام خوانده بودند و لذا احتمال می رود حاصلخیزی و زرخیزبودن زمین آن وجه تسمیه نامگذاری آن توسط اهالی بومی شده است. برخی وجود گورهای گبری همراه با طلا و سکه های نقره ، حاکم شدن زنی به نام جواهر  و غیره را احتمال می دهند.البته گذر بر نامواژه ها و تلطیف آوایی کلمات در سالهای بعد تاکنون نیز در مورد نامواژه "جواهرده" صدق می نماید که قابل تامل و پژوهش های بیشتری است. 

مسیر دسترسی به جواهرده:

1- مسیر آسفالته جاده جنگلی از  سه راه فلسطین و خیابان شهید بهشتی شهرستان رامسر.

2- مسیر آسفالته جاده هریس(میرزا کوچک خان) و جنگل دالخانی، گَرسماسَر و ...

3- مسیر کوهنوردی(رَجه راه) از کوههای پُتَک،جنگ سَرا، بامسی و .....

4- مسیر رودخانه صفارود(سوآو رود)(روخانه راه) و جنگل مِن دامان ، چوتوک و ...

 

عکس: هِلِر شمسی

یادی از استاد فقید فریدون پوررضا
(http://gilnava.ir/dll/1391-8-20/porreza3/04_M.mp3

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جواهرده شنبه بیست و نهم فروردین ۱۳۹۴ 10:49
جواهرده

امِه جوردی کوه دَرِه، چُشمِه دَرِه      آبعلی ، سفید آوکَش روخانه، وَژِک تَلِه بُن دَرِه

ییلاق ما کوه و چشمه دارد         چشمه آبعلی، رودخانه سفید آبکش در زیر صخره کوه وَژِک وجود دارد

جوردی دل مَچّد و اَسّانِه نِیَه         جیری میدان دل پودار، جوری میدان دل خانه نیَه

در ییلاق (ده بالا) مسجد و آستانه (امامزاده) وجود دارد-  در میدان پایین ده درخت پو دار و در میدان بالای ده خانه وجود دارد.

مَچّد آینه جوردی محلِ نگینه                 هرکی جوردی بِی یَه، گونه شِمِه آبشار کِمینه

مسجد آدینه در ییلاق مثل نگین است   هرکسی به ییلاق سفر کند می پرسد آبشار شما کدام است؟.

دیودره دیم شیرسنِگی تماشا دَارِه          فلیک دُمِ دریاچه قو هَلِه صفا دَرِه

در کنار دره دیو(سلمل) مجسمه  شیر سنگی تماشایی است   دریاچه قو در محل فیلیک دم (فیل دُم) هنوز هم با صفا است.

سه براره گِه رَجه، لوی گِه تَلِه، باز دشت     سُرخه تَله، تاک و بَرتُل و چاک دشت

کوه سه برادر،کوه مانند دیگ محلّی بنام بازدشت   کوه سرخ، چشمه های منطقه برتُل و محلّی بنام چاک دشت

سماموس و لپاسر و رُسُم سره اَسّاِنِه         هر کی رامسریه ، وَنِه ایشانِه بُدانِه

کوه سماموس و لپاسر و آستانه رستم     هرکسی رامسری است باید اینها را بداند

کوکه گِه،میلجه گِه، زَرج و تُرُنگ تَلا      مِن دامان اُشکل- پلنگ و خرس و گالشه پوسِن کُلا

پرنده کوکو، گنجشک،کبک و قرقاول       سنجاب -پلنگ و خرس میان جنگل(مِن دامان) و کلاه پوستی گالش ها

دیو هِسه، ترشه هلو رُب چِندی مُزِه دَرِه     گزنِه، کوه تَره همرَه  خاردِن چندی مُزه دَره

سیب جنگلی ترش، رب آلوچه ترش چقدر با مزه اند   خوردن گیاه گزنه با سبزی های کوهی چقدر خوشمزه است.

قوپو، سُردِنه، دیو اربَه، گُلاغوزِه همه خوردنی          ییلاق شان و هَمَن، کلّی وسیله، بُردنی

قارچ، توت فرنگی وحشی و خرمالو جنگلی، فندق همه خوردنی اند    برای رفت و آمد به ییلاق وسایل زیادی با خود می برند.

لِرو،کَتل کوتول، میالسک ، هلودانکا ، ترش هلو      همه سوغات بارِن  ترشیجاتِ همره ، یِه کَلِه دو

گل لرو(بی مرگ)، آویشن، زرشک وحشی، آلبالو جنگلی  ، آلوچه ترش            همه ترشیجات را همراه با یک کوزه دوغ سوغات می برند.

 دِبار موجوم، دوشاب حلوا -رُب پاتِن                   لَکِلا-نمد دوتُن، لاوَند و روسری کََموا واتُن

در قدیم از میوه گیاه آقطی(پِلَم) موجوم درست می کردند و دوشاب حلوا از خرمالو جنگلی  و رُب می پختند.                   رختخواب  و نمد می بافتند، چادرشب و کاموا می دوختند.

اَمِه جوردی  جنگل و مه ، کوه و دشت  با صفا دارِه   

هرکی عاشِق طبیعته،  شعر گونِه، ایجه هَمرَه  کار دارِه  

جواهرده ما جنگل و مه، کوه و دشت با صفا دارد      

هر کسی عاشق طبیعت و شاعر است با اینجا کار دارد.(اینجا برایش مناسب است).      

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ره آورد جواهرده به دست زنان روستایی شنبه بیست و نهم فروردین ۱۳۹۴ 10:41

سُماموس کوچک سه شنبه هجدهم فروردین ۱۳۹۴ 8:21

http://dc535.4shared.com/img/3tpY_WJ9ba/s7/14c91fa47e8/DSC02156?async&rand=0.006506410894241643

عکس: سُماموس کوچک 1390

محمد ولی تکاسی

زبانزد: " کوچه سُماموسِه هِچ وَخت بی برف نُمانه"

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

شَفق= اوش بام دوشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۴ 9:59

عکس: جواهرده تابستان1391

محمد ولی تکاسی

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

سَلمَل دوشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۴ 8:28

http://dc161.4shared.com/img/Jcaqw6Dtce/s3/14c8cbb9188/salmal1

http://media.snn.ir/download/image/ejtemaee/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%202.jpg

http://dc161.4shared.com/img/DsjWP4f4ba/s7/14c8cbb9d40/salmal2?async&rand=0.9070868297829064

سَلمَل

یکی از روستاهای بین راهی در نزدیکترین مسیر به جواهرده و "فلیک دُم(فیل دُم)" از آخرین گذرگاههای جاده قدیم چاروادارها از راه کوه(رَجه راه) است. راجع به وجه تسمیه آن سندی در دست نیست.احتمال می رود واژه "سَلمَل"  از دو کلمه سَل به معنای اِستَل(استخر) و مَل گرفته شده باشد که نیازمند پژوهش و بررسی های بیشتری است.

سَلمَل از توابع بخش مرکزی رامسر از دهستان سخت سر می باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت آن 11 نفر(5 خانوار) در سال 1385 شمسی بوده است.این روستا با چشم اندازی زیبا از جنگل(چوتوک و مِن دامان) و کوههای اطراف خود با بیش از 100 خانوار هرساله پذیرای مسافران و گردشگران و افراد عاشق طبیعت زیبای ییلاقی می باشد.

بازمانده های آسیاب آبی قدیمی در مسیر رودخانه به سمت فلیک دُم،وجود یک قبرستان قدیمی(به احتمال قبر مادر یزید=آتشگاه زرتشتی)، چشم انداز استَل کنار و زندگی سنتّی در خانه های زگالی از مشخصه های بارز و جالب آن به شمار می رود. وجود کَند و کاوهای غیر اصولی و کشف سکه های نقره از قبور آن نشان از آبادبودن و قدمت کمتر از 2000 ساله این منطقه دارد.

فروش سبزی محلی، رب و ترشیجات،محصولات دامی و لبنیات ، گردو ، فندق ، سیب ترش و نان محلی ماهی تابه ای از سوقات این منطقه توریستی می باشد.

مردمان این روستا با قلبی صاف و دلی پاک  همگام با حفظ محیط زیست نسبت به تغییر ات اساسی و ساخت و سازهای جدید در ابنیه خود اقدام کرده و فضایی سرشار از آرامش و امکانات مُکفی جهت پذیرایی و استراحت  مسافران را فراهم نموده اند.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

لِوِگِه تَلِه = کوهی شبیه دیگ سه شنبه یازدهم فروردین ۱۳۹۴ 7:45

عکس: محمد ولی تکاسی

شهریور93

بنا بر اقوال بزرگان این کوه در گذشته معبد زرتشتیان و محل  نگهداری آتش بوده است. ولی هنوز سند محکمی از آن در دست نیست. این کوه کوچک جواهرده رامسر کاملأ صخره ای است که در کنار رودخانه "ناوکَش دَرِه" با چشم اندازی زیبا قرار دارد. این کوه افسانه ای در مسیر راهپیمایی به سمت کوه بزرگ سه برادر(سه براره گه رَجه) و نزدیک منطقه مرتعی و دشت سرسبزی به نام" لَشت کُنُس" واقع است که توسط اداره منابع طبیعی شهرستان رامسر با کمک سیم خاردار قُرُق شده و به حد کلیماکس(خودزادآوری) رسیده است. به دلیل نزدیکی این کوه به منطقه مسکونی سَغل محله (صیقل محله) و ارتفاع کم، این کوه صخره ای زیبا برای کوهنوردی خانواده ها بسیار مناسب است.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

رادیو جواهرده(31) شنبه بیست و سوم اسفند ۱۳۹۳ 10:5

برنامه رادیو جواهرده(30)

http://axgig.com/images/26780517810816583192.jpg

 

اذان مسجد آدینه

(علی کیایی=مشتی رمضان)

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

رانش جاده جواهرده(03/12/1393 دوشنبه چهارم اسفند ۱۳۹۳ 12:59

وبلاگ امتداد http://s1.img7.ir/jmaeN.jpg

اِسِه سر کیسَه شُلا کُنین

تا شِمِرِه بوگِن خوشتّه پَئرِ شاه پسر

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

استاد یحیی شاه نظری (نمد مال سرشناس جواهرده) چهارشنبه بیست و نهم بهمن ۱۳۹۳ 13:25

http://media.mehrnews.com/old/Larg1/1392/07/25/IMG08485351.JPG

یحیی شاه نظری تنها بازمانده هنرمندان نمدمال رامسر که از سن 10 سالگی و از اوان کودکی به  نمد مالی روی آورده است، به خبرنگار مهر می گوید:   60  سال سابقه کار در نمد مالی دارم و حدود 5 ماه از سال را در جواهرده به تولید نمد مشغول بوده و بقیه سال را در رامسر بسر می برم. ایشان  اهل لپاسر رامسر بوده  و دارای یک پسر و دو دختر می باشند.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

Rural Home چهارشنبه بیست و دوم بهمن ۱۳۹۳ 11:23

http://static.panoramio.com/photos/large/55299065.jpg

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

وعده های توخالی دوشنبه ششم بهمن ۱۳۹۳ 11:42

 

http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1392/2/17/71442_252.jpg

گفتیم و نوشتیم که جاده درست وحسابی نداریم.برق و بهداشت درست وحسابی نداریم.امکانات اولیه درست وحسابی نداریم تا بتوانیم محصولات باغی و کشاورزی خود را به شهر برسانیم.  تدوین سند جامع توسعه رامسر علیرغم دلسوزی اعضای مؤثر در آن با وجود کارشکنی ها و کج سلیقه گی ها به دلیل عدم یکپارچگی و عدم وجود زیرساخت هایی نظیر راه ، بهداشت، برنامه ریزی منسجم و ده ها عامل دیگر  جهت انتخاب یک راه درست برای ایجاد شهر نمونه هدف گردشگری  به واقعیت نمی پیوندد.

این امر تنها با استمداد از نیروی خارق العاده مردم شهر و روستاها و همفکری و تلاش و پشتکار انجمن ها و ارگان های دولتی میسّر است. شاید برخی برای جمع کردن آرای انتخاباتی در این دوره و یا شاید دوره های بعدی سری به روستاهای محروم ما بزنند. پروسه ای که گهگاه اتفاق می افتد و چند نفری را بر مَسند نگه می دارد یا از تکیه گاه به زیر می کشد.

گفته ها و شنیده ها حاکی از آن است که این دور تسلسل هراز گاهی اتفاق می افتد و با تغییر مسئولیت ها، تعدادی از پروژه های اجرایی در شهر و روستاها قوّت و ضعف گرفته و در همه حال دردی از کسی دوا نمی شود.

گاهی پروژه هتل هفت ستاره سُماموس توسط اصحاب رسانه در بوق و کرنا زده می شود و زمانی بساط برخی شرکت های سرمایه گذاری  را بر آب می دهند تا شروع کار تصفیه خانه آب شرب رامسر چند صباحی بیشتر از این آب گل آلود تحفه ای برای خود بربندند و برای روزهای آخر عمر نیز سرمایه ای!

حرفهای تکراری  گوش شنوای مردم را آماج خود قرار می دهند امّا دریغ از کمی حرکت به سمت توسعه شهر و آبادیها.

حجم مشکلات مردم فراروی مسئولین در قبال کارهای انجام شده بسیار بزرگ بوده و همتّی جهادی می خواهد که متاسفانه در خیلی از افراد وجود ندارد و در این میان وعده های توخالی و  تحقق نیافتنی خود داستانی دیگر دارد.

"کسی را که خوابیده است  می توان بیدار کرد ولی کسی   که خود را به خواب زده است هرگز!

 

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

مسجد آیت الله آقا سید سعید شنبه بیستم دی ۱۳۹۳ 8:5

http://dc588.4shared.com/img/jOc7K0d6ce/s7/14ad21846b0/Picture_215?async&rand=0.6066615670770303

عکس: محمد ولی تکاسی

شهریورماه 1393

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

خانه اموات دوشنبه نوزدهم آبان ۱۳۹۳ 12:29

http://mahshar.com/fun/10/javahardeh/javahardeh_mahshar_ramsar%20%288%29.jpg

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

زلزلان دشت- جواهرده رامسر چهارشنبه بیست و سوم مهر ۱۳۹۳ 13:4

http://www.4shared.com/account/home.jsp#dir=yYe-x-Ly

 

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

راهنمای جواهرده نگین رامسر چهارشنبه بیست و سوم مهر ۱۳۹۳ 12:39

http://dc543.4shared.com/img/NjU6z5akce/s7/149130d1d78/javaherdeh.jpg?async&rand=0.5124023011668977

 

* دریافت فایل PDF

http://www.4shared.com/web/preview/pdf/wwjGXtkWba

 

توجه:

جهت دریافت عکس های HDR ( با وضوح بالا) و پوسترهای گردشگری از رامسر و ییلاقات اطراف آن(با توضیحات آن به دو زبان انگلیسی و فارسی)  با قیمت مناسب طبق عکس نمونه در ادامه مطلب می توانید از طریق گذاشتن کامنت در این وبلاگ و یا با ای میل نگارنده تماس حاصل فرمایید.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

عکس: محمد ولی تکاسی

شهریور93

بنا بر اقوال بزرگان این کوه در گذشته معبد زرتشتیان و محل  نگهداری آتش بوده است. ولی هنوز سند محکمی از آن در دست نیست. این کوه در مسیر راهپیمایی به سمت کوه بزرگ سه برادر(سه براره گه رَجه) و نزدیک منطقه مرتعی و دشت سرسبزی به نام" لَشت کُنُس" واقع است که توسط اداره منابع طبیعی شهرستان با کمک سیم خاردار قُرُق شده است. به دلیل نزدیکی این کوه به منطقه مسکونی سَغل محله (صیقل محله) و ارتفاع کم این صخره زیبا برای کوهنوردی خانواده ها بسیار مناسب است.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

مسجد آدینه جواهرده (جدید) چهارشنبه نهم مهر ۱۳۹۳ 8:49


کوه سرخ تله چهارشنبه نهم مهر ۱۳۹۳ 8:16

بر فراز ابرها چهارشنبه نهم مهر ۱۳۹۳ 8:0

http://dc407.4shared.com/img/77ucOVA0/s7/12b4c0382c0/DSC01906.JPG?async&rand=0.18982094191568621

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

عکس و مکث چهارشنبه نهم مهر ۱۳۹۳ 7:54

کوزه گر محله دوشنبه هفتم مهر ۱۳۹۳ 9:41
کوزه گر محله(خُمَر محله) یکی از محله های قدیمی شهرستان رامسر است که نزدیک چشمه آب عمومی در منطقه کتالم قرار دارد. اهالی این محله بیشتر از مناطق ییلاقی نظیر جیرکوه بوده و با نام های خانوادگی خمیری، کوزه گر و ... هستند. هنوز آثار کارگاه های کوزه گری در این منطقه و در جیرکوه به طور کامل از میان نرفته است.مردم کوزه گر محله نیز در گذشته به ییلاق جواهرده و یا جیرکوه کوچ می کردند و در آنجا به حرفه ی آبا و اجدادی خود می پرداختند. شکل7- کوزه ماست ساخته دست کوزه گران رامسری http://www.mamipic.com/image-0C9A_4F2E6A2E.jpg با توسعه شهرنشینی و تخریب خانه های گلی و قدیمی لوازم و ظروف آشپزخانه گلی نظیر کَچه دان(جا قاشقی)، گَمِج(دیگ گِلی )، پیاله گِلی و غیره جای خودشان را با محصولات متنوّع صناعی و یا وسایل پر زرق و برق وارداتی از کشورهای دیگر عوض کرده اند. جای خوشبختی است که هنوز کوزه های ماست (ماس گُلِه)، خمیر گُلِه(کوزه بادکش گذاشتن)، چَل گُلِه (کوزه قرمه گوشت)، کَلا و دوشان(تُغار بزرگ گِلی برای ذخیره ماست و کره گیری)و وسایل دیگر نظیر نمککار(به شکل یک تَشت کوچک گِلی برای ساییدن گردو، برنج و غیره با یک سنگ گرد به نام سَر سِنگ ) هنوز در برخی از روستاها وجود دارند و مورد استفاده افراد محلی قرار می گیرند ولی دیگر به سبک و سیاق قدیمی ترها ساخته نمی شوند.
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

انواع گب در لهجه گیلکی رامسری دوشنبه هفتم مهر ۱۳۹۳ 9:27

1- سرد گپ یعنی کسی از روی ناامیدی و کم ارزش گذاشتن به مخاطب می گوید و به طور کلی از روی حسادت و غرض ورزی و ... است.

2- کَل گپ = هَدِری گَپ حرفهای بیهوده و بی ارزش جهت گذراندن اوقات فراغت نظیر واژه هِچ مِچه(چیستان) و غیره در انجمن های دوستانه.

3- کالِ گپ یعنی سخن نپخته و نسنجیده است.در گذشته بزرگترها به کوچکترها نصیحت می کردند: حرف بِجاو بَزِن حرف را اول بجو و بعد حرف را از دهان خارج کن یعنی اول حرف را مزه مزه کن و چند بار تا نوک زبانت بیاور بعد اگر خوب بود آن را بگو.

4- درشت گپ = لُغُز گوی کسی که حرفهای درشت و از روی بی احترامی به مخاطب می گوید. شاید هم چیزی در دلش نباشد ولی منظور بدی از حرفهایش در دل شنونده مُتبادر می شود. یه گب زنه آدم درد کانِه حرفی می زند که قلب انسان می رنجد. یه گب بزه شیش ماه بنیشتم! یه گب بزه شیش ماه کین نشین بابام!

5-داغ نترس گپ یعنی رعیت بدون ترس از داغ شدن توسط ارباب و خان حرفی را بزند و یا سخنی از روی شجاعت بر ضد ارباب خود بگوید.

6-کتِاری گپ =پامنقلی گپ حرفی که فقط برای چانه گرم شدن و فریفتن افراد است و جنبه عملی زیادی ندارد. این روزها این طور گپ زدن مرسوم شده است.

7- ناچاری گپ=دل ونرسَنِه گپ حرفی علیرغم میل باطنی و از روی ناچاری گفته شود. 8- گپ در هَردن از زیر زبان کسی حرفی را بیرون کشیدن. گفتن حرفی بعد از رنجیده شدن یا زیر سوال بردن فرد که می گوید : مِرِه گب دَر نِیَر: من را به حرف نیاور- نگذار تا بگویم.

9- گپ، گپ هَرِه زبانزدی است عامیانه یعنی که حرف حرف می آورد. چون هرچیزی را بکشی بالاخره جایی تمام می شود ولی حرف را هرچه ادامه بدهی بازهم ادامه می یابد و پایانی ندارد.(به دور از جان خانم ها که کم حرفی را جهت پیشرفت خود بر هر کاری ترجیح می دهند).

10- رِنده گپ= پهلوانی گپ حرفی که از روی زیرکی و هشیاری گفته شده باشد.

11- لَج گپ = لج گاو گب(نیاز به ویرایش دارد). حرف زیاد و یا سخن های کم ارزش و بدون اندیشه که مثل گاو در حال نشخوار کردن فقط چانه ها بالا و پایین می روند و چیزی از تویش برای مخاطب در نمی آید.

زبانزدی است که می گوید: می سَر وَکِتِه اَسّانِه گَمِج یعنی سر من از شنیدن حرف زیاد گیج می رود.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

برای بسیاری از ایرانیان و جهانیان شگفت است که بدانند هنوز هم یادگارهایی از زبان پهلوی ساسانی که بن مایه و ریشه ی زبان پارسی امروزی است ، در شهری از ایران زمین روان است و مردمان آن سرزمین به زبان کهن نیاکان خود سخن می گویند ! وزوان شهری است از توابع میمه که در ۱۰۰ کیلومتری شمال اصفهان در مسیر جاده ارتباطی اصفهان-تهران قرار دارد. از لحاظ تقسیمات کشوری تابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه و بخش میمه است و به فاصله سه کیلومتری مرکز بخش که شهر میمه است واقع شده‌است. مردم اين منطقه تا حدودي در فرهنگ و تمدن هماهنگي دارند و به زباني سخن مي گويند كه خود شاخه اي از زبان پهلوي ساساني و پارسيك جنوبي است و محققين و پژوهشگران نيز سمنان و بخش هايي از كاشان و اصفهان را از يادگار هاي زبان پهلوي (پارتى) مي دانند پيش از زمان پيدايش در زمان ساسانيان زبان مردم ايران زبان پارسيك يا پهلوي ساساني بوده و اين لهجه اي از زبان پهلوي اشكاني به شمار مي‌رفت كه در جنوب ايران رواج داشت. لذا پيش از اسلام چون اين سرزمين به استان فارس نزديكتر بوده بنابراين به همان لهجه پهلوي اشكاني سخن مي راندند و مي توان گويش كنوني مردم اين سامان را بازمانده ي زبان پارسيك يا پهلو ي ساساني دانست. سیاری از واژگان مستعمل در این گویش با زبان های باستانی ایران مشابهت هایی دارد که نشان از انشعاب این گویش از زبان های باستانی رایج در خاور میانه و وسعت تاریخ آن دارد و می تواند خود دلیلی بر اثبات غنای تاریخی شهر وزوان باشد. آروس: (ãrüs) این واژه به معنی عروس است. این واژه از ریشه اوستایی اَرِزَ به معنی سپید است که به معنای آراسته و زیبا نیز به کار می رود. کووَه: (küa) به معنای سگ است و با واژه سِپاکو یا اِسپَکو که در زبان مادها نام سگ ماده است، هم پیوند است. کیَه: (kiya) در این گویش به معنای خانه است و هم ریشه با کَتِه در اوستایی و کَتَی یا کَتَک در پهلوی اشکانی. هُشکَه: (huška) به معنای خشک و همان هُشکَه در زبان های پارسی باستان و اوستایی است. هاما: (hãmã) ضمیر اول شخص جمع ما است و دگرگون شده واژه hãmã در پارسی میانه است. وَس: (was) بس. و همانند was در زبان پارسی میانه است. هِندَه: (hendah) هستند. هم پیوند با tidah در پارسی باستان است. جَن: (jan) زن. هم پیوند با jani در زبان اوستایی است. وارون: (vãrün) باران. هم ریشه با vãrãn در زبان پهلوی و هم پیوند با واژه وارونا خدای آسمان بیکران، از خدایان گهن نژاد آریاست. آرت: (ãrt) آرد. هم پیوند با واژه artak در زبان پهلوی است. اِور: (ewr) ابر. هم ریشه با واژه awr در زبان پهلوی است. واج: (vãj) صدا زدن و سخن گفتن. همانند واج در زبان پهلوی و واچ در زبان اوستایی است. اِستِرَه: (sterah) ستاره. هم ریشه با stãrak در زبان پهلوی است و هم پیوند با زبان های هند و اروپایی، هم ریشه باstãr در زبان انگلیسی است. گُرد (gord) بزرگ. هم ریشه با gouru در زبان اوستایی به معنی بزرگ و سنگین. دوم (doum) صورت. هم ریشه با daiman در اوستایی به معنی صورت و رخساره. توجه: زبان گیلکی مردم سخت سر نیز بازمانده زبان دبیره دربار ساسانی است که با پهلوی اشکانی تفاوت هایی دارد(نگارنده). بن مایه های نوشتار : نوشتار گویش پهلوی ساسانی - نگارش : حسين بهاري ورزنه نوشتار گویش وزوان - نگارش : سيدرضا حسيني پور - تارنگار : http://vaz-van.blogfa.com
نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

جیر کوه(پایین کوه) چهارشنبه دوم مهر ۱۳۹۳ 14:55

 

آدرس در google map :

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=36.867124&lon=50.506704&z=16&m=b

جاده جواهرده_رامسر از وسط جیرکوه می گذرد.در گذشته مردم در تمام فصول سال در جیرکوه ساکن بودند ولی در حال حاضر بجز چند خانوار،مابقی در فصول سرد سال آنجا را ترک می کنند و در فصل گرما دوباره بدانجا کوچ می نمایند. در جیرکوه باغات فندق و گردو وجود دارد و خانه های روستایی آن مجهز به آب و برق و تلفن ثابت می باشند. دارای یک چشمه آب شیرین در کنار جاده می باشد. در فصول بهار و تابستان مغازه ها ی اغذیه فروشی و فروش محصولات سنتّی و فروشندگان زن برای فروش سبزی محلی و نان خانگی و غیره هر روز پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

ارمغان طبیعت برای ما و گردشگران

ارمغان ما بعد از گردش برای طبیعت!

 

 

" نگذارید بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد"

"این جمله شعار نیست بلکه یک واقعیت عینی و قابل مشاهده  است"

 

عکس ها : محمد ولی تکاسی

شهریور 93

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

چای کوهی (اصطلاح گیلکی رامسری میش گوش) یکشنبه سی ام شهریور ۱۳۹۳ 11:45

http://dc672.4shared.com/img/grWnOUOEba/s7/14897374980/Picture_232__1_.jpg?async&rand=0.4888922648891225

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |

عکس و مکث شنبه بیست و نهم شهریور ۱۳۹۳ 7:33

http://dc432.4shared.com/img/L47B_CEece/s7/1489133b0c8/Picture_320.jpg?async&rand=0.23470227138178412

مسیر دسترسی به کوه سماموس(بام گیلان) از راه جواهرده

عکس: محمد ولی تکاسی

شهریور1393

نوشته شده توسط محمد ولی تکاسی  | لینک ثابت |